Svar: Bedsteforældre - hvor ofte besøg?
19. november 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og fine tanker:)
Det er rigtig dejligt, at I gerne vil prioritere at jeres datter og bedsteforældre får et tæt og nært forhold. Det er også rigtig dejligt, at du kan mærke, at bedsteforældrene er interesserede og gerne vil prioritere at se jer og være sammen med jer - det giver rigtig god grobund for at der bygge bro mellem generationer og det er guld værd.
Når det er sagt, så er det dog også meget vigtigt, at I som lille ny familie får mulighed for at finde jer selv. Du og din mand er ikke længere blot kærester, men nu også forældre, og I skal have ro til at finde ud af at være jer tre - og det er helt naturligt, at du ikke har hverken lyst eller overskud til at have gæster eller skulle i byen flere gange om ugen eller hver weekend - og det er helt okay at melde fra.
Det er rigtig vigtigt, at du lytter til dig selv og hvad du har lyst til og behov for - og du skal ikke føle at du skylder familien at være sammen med dem. Jeres lille pige skal nok lære sine bedsteforældre at kende hen af vejen - også selvom du nogle gange siger fra nu. Og faktisk er det netop rigtig vigtigt, at hun her i starten har jer, sin mor og far omkring sig så meget som muligt - hun har ikke behov for andet.
Man kan desværre ikke sætte nogen faste retningslinjer op for, hvor meget man skal se hinanden, for at forholdet mellem bedsteforældre og barnebarn bliver tæt. Men jo mere man er sammen, jo mere man gør ting sammen og lærer hinanden at kende, jo tættere vil forholdet naturligt blive.
Det bliver dog naturligt lettere for bedsteforældre at komme på banen, når jeres datter bliver ældre. Nogle gange kan de måske hente hende fra institutionen og tage hende med hjem at hygge, I kan tage på ture sammen, spise sammen osv. hvor hun naturligt deltager, sidder med ved bordet og oplever at I hygger jer sammen. Ligesom hun om mange år, når hun selv giver udtryk for at hun har lyst, kan komme på ferie hos sine bedsteforældre osv. Og faktisk handler det at knytte bånd ikke kun om at være sammen tit, men også om at man er sammen på en god måde - at man er nærværende, ser hinanden, gør ting sammen - deler oplevelser. Og I mange familier skabes båndet mellem børn og bedsteforældre, når man er sammen over længere tid. Når man f.eks. er sammen i juledagene eller måske tager i sommerhus sammen i en ferie. Man behøver altså ikke nødvendigvis at ses hver uge, for at skabe bånd, men kan sagtens skabe følelsen af nærhed ved at prioritere hinanden, når der er mulighed for det.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Og rigtig god lørdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske