Hovedomfang, højde og vægt

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hovedomfang, højde og vægt

Hej Helen,

Min søn var på hospitalet i weekenden idet han i lørdags medens han spiste pludselig begyndte at ryste i højre arm og hele hovedet. Børnelægen (bor på Cypern hvor man bruger børnelæger istedet for sundhedsplejersker) anbefalede vi tog på hospitalet for at få ham tjekket. Han var der indtil mandag og blev tjekket godt og grundigt samt fik ultralyd scannet hoved og hjerte. Alt ser gudskelov fint ud. I forbindelse med hospitalsbesøget målte og vejede de ham:

Vægt: 8kg
Højde 67cm
Hoved omfang 44,5cm
(Han er født 19. januar 2008, så han var 4mdr ...

Annonce

... og 5 dage da han blev målt)

Lægerne fortalte mig at hans hoved er ret stort og at vi skal gå til lægen hver anden tredje uge indtil han er et år gammel for at holde øje med hovedomfanget. Når jeg kigger i diverse kurve er hans mål på omkring 97% kurven for både hans vægt, højde og hovedomfang, så jeg kan ikke forstå problemet. Er det vigtigste ikke at alle målene følger den samme kurve? Hvad kan skyldes et større hoved? Synes du det er noget jeg skal bekymre mig om og muligvis have flere undersøgelser foretaget?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder