Brev:
Ble og sut
22. april 2008
Alder:
3 år, 1 mdr.
Ble og sut
Hej Helen
Først vil jeg lige fortælle at vi har fået løst vores falde i søvn problem om aftenen og hjælpen kom fra en lidt uventet kant. Måske erfaringen kan bruges af andre.
I forbindelse med at mor og far var lidt ude at rejse på skift, havde vi ca 14 dage hvor Sofie fik lov til at falde i søvn i vores seng og hvor en af os bare lå hos hende. Det brød mønsteret og det var ligesom hun fik tid og ro til at mærke hvordan det var at blive træt og lægge sig til at sove, istedet for at skulle tænke på hvor vi var, om hun nu skulle op igen og finde os eller hvad. Derefter kom hun tilbage til egen seng og nu læser far historie og jeg kommer og siger godnat og sidder lidt hos hende og så falder hun i søvn i løbet af max 10 minutter. Uden de store protester! Hurra for nogle lange dejlige aftener vi har fået - det har vi ikke prøvet i 3 år.
Nå hun er også startet på børnehave for ca 2 mdr siden og for nogle uger siden kom hun og meddelte at nu brugte hun ikke ble mere. Det er gået fint selvom der har været uheld. Men nogle dage vil hun gerne have den på og jeg er lidt i tvivl om jeg bare skal give hende den på uden diskussion eller prøve at motivere hende til, at den bruger hun ikke længere. Ofte er det hvis hun f.eks er træt eller skal i børnehave og ikke lige ved, hvem af de voksne der er deroppe og kan hjælpe hende eller hvis hun kan fornemme at hun skal lave stort. Er det ok og normalt i en overgangsperiode eller er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende videre?
Derudover bruger hun stadig sin sut - som er hendes kæreste eje. Ikke så meget i løbet af dagen, hvor vi forsøger at begrænse det meget, men beder ofte om den når hun er træt, ked af det eller når hun skal sove. Kan jeg vente på at hun ligesom med bleen meddeler at nu bruger hun den ikke mere - eller vil det i hendes alder være bedre at lave en regel om, at nu bruger vi kun sut når vi skal sove?
Det var vist alt for denne gang - glæder mig til at høre dit input
Med venlig hilsen
Sofies mor