Det med legekammerater

28. juni 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Det med legekammerater

Så har jeg igen brug for din hjælp:-)

Vores datter er så heldig at ha sine gode legekammerat fra vuggestuen at lege med herefter de er startet i hver sin børnehave.
De glæder sig meget hver i sær når vi fortæller dem at de skal lege sammen den efterfølgende eftermiddag og dagene derefter snakker de kun om hinanden:-)

Men de er jo i den alder hvor det godt kan være lidt svært at dele legetøjet og de kan ha de værste skænderier og de bliver rigtig kede af det og sure på hinanden. Det opstår når den besøgende pige finde noget spændende at lege med for så vil den pige der bor jo gerne ha legetøjet for det er jo hendes! Det er meget svært for os at forklare at hun jo ikke vil ta legetøjet, men bare lege med det og at vi selvfølgelig også godt forstår at hun er glad for sit eget legetøj. Det sker også tit at den besøgende tror det er hendes legetøj fordi det er hende der har fundet det og det kan den boende pige jo slet ikke forstå!

Vi prøver at fortælle at de kan lege sammen med det eller den anden kan finde noget andet..... Vi har også prøvet den med at fortælle ...

Annonce

... at man kan blive ked af det når man ikke må låne noget legetøj. Vi har prøvet at sidde og lege sammen med dem og også lade dem være og prøve at klare det selv, men det virker ikke som om de forstår hvad vi mener og de er to piger med stor viljestyrke og meget temperament så bølgerne kan gå højt:-)

I vuggestuen var de meget glade for hinanden og legede sammen hver dag så derfor tænker vi jo som forældre at det kunne være godt at holde fast i kontakten. De er glade for hinanden, men den med "dit og mit" kan vi ikke helt finde ud af for dem;-)

Har du nogle gode råd til hvad vi kan sige til dem så det bare bliver lettere for dem måske, for jeg kan godt se at det ikke lige er noget der overståes med en enkel bemærkning:-)

Jeg tænker også at man kan gribe det helt forkert an og det ønsker ingen ad os jo.... Min mand har engang hørt at det er vigtigt at respektere at det er altså barnets værelse og legetøj, men lige hvordan man gør det, så de stadig forstår at man også kan dele, den er da ret svær:-)

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Hilsen pigebarnets mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder