Brev:
Det med legekammerater
28. juni 2007
Alder:
3 år, 1 mdr.
Det med legekammerater
Så har jeg igen brug for din hjælp:-)
Vores datter er så heldig at ha sine gode legekammerat fra vuggestuen at lege med herefter de er startet i hver sin børnehave.
De glæder sig meget hver i sær når vi fortæller dem at de skal lege sammen den efterfølgende eftermiddag og dagene derefter snakker de kun om hinanden:-)
Men de er jo i den alder hvor det godt kan være lidt svært at dele legetøjet og de kan ha de værste skænderier og de bliver rigtig kede af det og sure på hinanden. Det opstår når den besøgende pige finde noget spændende at lege med for så vil den pige der bor jo gerne ha legetøjet for det er jo hendes! Det er meget svært for os at forklare at hun jo ikke vil ta legetøjet, men bare lege med det og at vi selvfølgelig også godt forstår at hun er glad for sit eget legetøj. Det sker også tit at den besøgende tror det er hendes legetøj fordi det er hende der har fundet det og det kan den boende pige jo slet ikke forstå!
Vi prøver at fortælle at de kan lege sammen med det eller den anden kan finde noget andet..... Vi har også prøvet den med at fortælle at man kan blive ked af det når man ikke må låne noget legetøj. Vi har prøvet at sidde og lege sammen med dem og også lade dem være og prøve at klare det selv, men det virker ikke som om de forstår hvad vi mener og de er to piger med stor viljestyrke og meget temperament så bølgerne kan gå højt:-)
I vuggestuen var de meget glade for hinanden og legede sammen hver dag så derfor tænker vi jo som forældre at det kunne være godt at holde fast i kontakten. De er glade for hinanden, men den med "dit og mit" kan vi ikke helt finde ud af for dem;-)
Har du nogle gode råd til hvad vi kan sige til dem så det bare bliver lettere for dem måske, for jeg kan godt se at det ikke lige er noget der overståes med en enkel bemærkning:-)
Jeg tænker også at man kan gribe det helt forkert an og det ønsker ingen ad os jo.... Min mand har engang hørt at det er vigtigt at respektere at det er altså barnets værelse og legetøj, men lige hvordan man gør det, så de stadig forstår at man også kan dele, den er da ret svær:-)
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen pigebarnets mor