Min søn på 9 mdr triller ikke

3. januar 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Min søn på 9 mdr triller ikke

Hejsa

Jeg vil gerne takke for tidliger svar - og så har jeg nu endnu et par spørgsmål til dig ang. mine tvillinger. De er nu 9 måneder (født 6 uger for tidligt) og Petrea vejer ca 7,5 kg mens Osvald vejer 8,5 kg.

De følges ikke helt ad mere - Petrea er en lille vimmer, som i længe har trillet både fra mave til ryg og tilbage igen. Hun er nu så vaks, at hun skubber sig baglæns og prøver at trække sig fremad, hvis legetøjet pludselig bliver udenfor rækkevidde. Og numsen kommer også op, men hun kravler ikke endnu - det varer dog nok ikke så længe. Der er blevet tilknyttet en børnefysioterapeut til hende, da hun er meget smidig. De taler om hypermobilitet, men jeg har talt med en ortopædkirug som siger at det kan de først sige, når hun er 2-3 år.

Men Osvald derimod - ja han er ikke meget for at ligge på maven, han triller ikke - ligger bare, hvor han bliver lagt. Det virker til at, når han triller fra mave til ryg, er det bare fordi han får overbalance. Jeg er naturligvis nervøs, når søsteren er længere motorisk og ...

Annonce

... han bare ligger der. Det er ikke fordi han ligger helt passiv. Nej han sparker lystigt og pludrer løs. Og han kan fint stå når vi holder ham. Og med et par puder - ja så sidder han faktisk. Er der grund til min nervøsitet? Og hvad kan jeg gøre for at stimulere ham til at bevæge sig noget mere?

Indtil for nylig har jeg ammet begge 2 hver morgen. Nu er det dog kun Petrea der får en lille tår fra morgen af. Og Osvald får en flaske MME. De får grød - havregrød eller øllebrød fra morgen af og andre slags grød til frokost og aften. Jeg har prøvet at give dem kartofelmos - men det vil de bare ikke have. Har prøvet rigtig mange gange. Jeg vil nemlig gerne begynde at give dem noget med lidt mere "bid" i.

Forleden fik de en ret med ris i - og det resulterede i at Osvald kastede det hele op igen - og Petrea kunne ikke lide det. Har du nogle gode råd til hvordan jeg kommer videre? Det eneste de har kunnet lide er most (med en gaffel - så er det lidt groft) broccoli!! Glæder mig til at læse dit svar.

Med venlige hilsner fra Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin