Sproglig udvikling - 11 mdr.

15. januar 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Sproglig udvikling - 11 mdr.

Hej!

Min datter bliver 11 måneder d. 26 februar.

Hun møver stadig rundt og har ikke helt fundet kravle metoden endnu. Men hun kommer selv fra liggende/til siddende og omvendt og stiller sig op af alt. Har også stået frit enkelte gange og taget små skidt. Hun kan vinke, klappe og når vi siger “hvor stor er Alma” så tager hun armene op over hovedet. Hun er begyndt den sidste måneds tid at sige “a det” og peger på alt. Vi er gode til at fortælle og sætte ord på de ting hun peger på. Vi laver mange gentagelser og hun peger også ofte på de samme ting. Vi har også gerne en dialog om det. Vi siger også sætninger til hende som “hvor er katten?” Også kigger Alma rundt i rummet og peger på katten. Eller “må mor få din sut?” Også giver Alma mig den osv.

Vi synes hun er godt med men vi er lidt i tvivl om hvad vi kan og skal forvente af hende nu i forhold sin hendes alder og udvikling. Vi synes hendes pludren er varierende og hun siger “a det?” Og peger, siger “baba” , “mam”, “dada” og laver spytte lyde og brummen med munden.. og nogle gange vrøvler hun bare derud af :-) hun er også meget bevidst om at få os til at grine ...

Annonce

... og laver mange fjollede ting! Og hvis vi siger “skal vi læse en bog?” Så møver Alma hen til bogreolen og tager en bog.

Vi synes hun er meget bevidst og laver gerne de samme lege igen og igen. Hun elsker fange leg og at jagte os på gulvet. Elsker at gynge, tumle og danse til musik. Hun er også begyndt at lave fagter til “drala” sangen. Hun elsker at læge bøger hvilket vi får meget af tiden til at gå med, elsker at lave mad med sig legemad og lave puttekasse, banke i sit hammerbrat osv. Vi er dagligt i haven hvor vi sanser og gynger. Ser på heste osv.

Men mit spørgsmål går egentligt på hvad Alma skal kunne rent sprogmæssigt i denne alder? Og hvad kan vi forvente mere af og hvordan støtter vi hende bedst nu? :-)

Og har du nogle gode lege vi kan gøre brug af nu?

Også mht. Almas manglende kravlen. Er det bekymrende at hun stadivæk ikke kravler? Vi har set både osteopat, fysioterapeut og Sundhedsplejerske. De siger at der ikke er noget galt, og har givet os øvelser. Vi har virkelig trænet og øvet men der sker bare ikke rigtig noget.

Håber du kan give nogle gode råd og hjælpe os videre!

Venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder