Brev:
Være væk i fire dage
2. november 2017
Alder:
12 mdr.
Være væk i fire dage
Kaere Helen
Mange tak for dine tidligere breve – det er super dejligt at kunne sparre paa den maade. Nu har jeg igen et spoergsmaal som gaar paa at skulle vaere vaek fra min datter i 4 dage. Jeg har laest lignende breve herinde og har faaet en del inspiration, men kunne alligevel godt bruge et skraeddersyet svar.
Sagen er at jeg bor i Kina med min datter som lige et fyldt et aar. Min mand er ved at faerdiggoere studier i et andet land og er derfor ikke en del af vores hverdag pt (det er planen, at han bliver det i fremtiden). Vi har en barnepige som bor hos os, og som passer min datter i dagtimerne, mens jeg er paa arbejde. Saa i forhold til dine svar paa lignende spoergsmaal, taenker jeg umiddelbart at min datter har en primaer person I sit liv, og det er mig. Hun er ogsaa glad for vores barnepige. De leger godt sammen og barnepigen kender alle min datters rutiner og kan tage sig af hende. Men der er ingen tvivl om at mor en den bedste. Min datter graeder ofte om morgenen, naar jeg tager afsted paa arbejde (hvilket naturligvis er haardt), men hun bliver hurtigt glad igen.
Jeg har startet virksomhed i Kina sammen med en kinesisk veninde, og nu er vi i en situation, hvor vi har behov for at tage til USA for at moedes ansigt til ansigt med en samarbejdspartner. Dette moede vil poentielt kunne goere en kaempe forskel for vores firma, og ud fra det synspunkt vil jeg rigtig gerne tage afsted. Men omvendt kan moderhjertet naesten ikke holde ud at taenke paa det.
Jeg har undersoegt frem og tilbage, men selvom vi er klar paa kun at tilbringe en enkelt dag i USA, ser det ud til at det naeppe kan goeres paa under fire dage (afsted om morgenen paa dag 1 og hjemme igen om aftenen, dag 4). Hvis vi f.eks. rejser om to maaeneder, vil min datter vaere 14 maaender. Hvad taenker du om, at min datter vil skulle passes af barnepige i 4 dage? Vi har en reservebedste herude, som min datter er meget glad for, og som vil kunne hjaelpe til. Jeg overvejer ogsaa at laegge turen i januar, hvor mine egne foraeldre er herude. Dem er min datter ogsaa glad for, men de er jo ikke en del af hendes dagligdag, saa det vil mere vaere for at de kan hjaelpe til, end at de kan fungere som primaerpersoner.
En anden mulighed er at jeg tager datter og barnepige med paa turen. Saa vil min datter ikke skulle savne mig paa samme maade, men der er ingen tvivl om at det bliver haardt for alle at skulle rejse paa den maade. I saa fald taenker jeg, at vi stadig goer turen saa koert som muligt, saa vi ikke skal til at omstille os til anden tidszone. Har min datter bedst af at tage med, selvom det betyder rigtig mange timer om bord paa et fly? Eller har hun bedre af at kunne blive i sine daglige rutiner med vores barnepige? Og i saa fald, vil du anbefale at jeg taler med hende over Skype saa meget som muligt, eller vil det forvirre hende, at jeg pludselig kun er tilgaengelig via skaerm (da vores tidligere barnepige rejste, graed min datter naar vi havde video-kald, fordi hun ikke kunne blive taget op af barnepigen)?
Jeg ser frem til at hoere fra dig!
Mange hilsener
Anne