Når det kun er mor der dur

12. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Når det kun er mor der dur

Hej Helen.

Vores søn Hector er for tiden meget mor syg. Hvis jeg (mor) er inden for synsfeltet er det meget svært for far at holde ham beskæftiget. Som min mand siger, så er det en lang kamp for at holde ham hen, indtil jeg kan tage ham igen. Hvilket er enormt frustrerende for min mand, der også gerne vil lege og hygge sig med vores søn og ofte føler sig fravalgt.

Hector har altid valgt mig først, men lige nu er det særlig slemt. Vi har selv tænkt, at det måske er meget naturligt, eftersom han er ammebarn og det derfor altid er mig der putter, da han falder i søvn lige efter brystet. Når han vågner op om aftenen eller natten er det også mig der tager ham, fordi det har været brystet, der har fået ham til at falde i søvn igen.

Hector sover i et andet rum end os, da han er meget urolig om natten og vi har derfor svært ved at sove sammen med ham. Efter råd fra dig, har vi arbejdet på at adskille bryst og søvn, ved at koble en voksen seng sammen med Hestors, så jeg har ammet ham liggende og forsøgt at lade nussen overtage behovet for brystet. Det har på sin vis virket og jeg kan nu nøjes med at amme ham en eller to gange i løbet af natten og resten af gangene, hvor han vågner, er det nok med en beroligende hånd eller en flaske med vand. Vi har lavet et arrangement, hvor tremmesiden der er taget af, er blevet erstattet med en ...

Annonce

... stof side, der kan køres op og ned, alt efter om jeg bliver nødt til at ligge mig ved siden af, eller om han kan ligge der selv.

I den beskrevet proces har jeg i løbet af natten, endt med at sove inde i sengen ved siden af Hector og han er de fleste morgner vågnet sammen med mig, hvorefter far er kommet ind til os, når vi er vågnet. Jeg tænker på, om det er med til at lave et skæl mellem os og far? og om det måske er vigtigt, at han vågner i egen seng uden mig ved siden af, så det også kan være far der henter ham?

Nu hvor han kan sove videre ved flaske eller nussen, har vi prøvet at det er far der går ind, når han vågner op og skal sove videre, hvilket har resulteret i højt skrigeri og far har ikke haft hæld til at få ham til at falde til ro igen og jeg har taget over. Det skal lige siges at brystet er første prioritet, også når det er mig der går ind til ham. Når jeg putter til nat, har jeg endnu ikke haft hæld med at putte kun med flaske. Jeg starter altid med flaske og så brystet, når han ikke længer vil tage flasken og søger brystet.

Er det egentlig en ok måde at vende ham til flasken på? eller tænker du han bliver forvirret af at få begge dele? Har du et godt råd til at vende ham til flasken på?

Er der noget du tænker, vi kan gøre for at udligne forskellen på prioritet af mor og far?

Med venlig hilsen
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far