Brev:
Banker hovedet imod så det gør ondt
20. marts 2014
Alder:
10 mdr.
Banker hovedet imod så det gør ondt
Kære Helen.
Min datter er de sidste par uger begyndt at banke hovedet ind i ting. F.eks. kravler hun ind under sofabordet og sætter sig op med baghovedet mod kanten og banker imod, så det gør ondt, og hun begynder at græde. Hvis jeg flytter hende ud, bliver hun gal, og selv om hun nu har prøvet det nogle gange og må have erfaret, at det gør ondt, gentager hun det. Jeg holder nu hånden imod, så det ikke gør ondt eller flytter hende alligevel, selvom hun bliver gal, og prøver at forklare, at at det gør avav i hovedet og så afleder hende med at danse til en sang eller noget andet.
De sidste to dage har hun banket hovedet mod træsiden i sofaen for at få min opmærksomhed. I går, da jeg tog telefonen og snakkede bare et par minutter med en veninde (jeg tager ellers aldrig telefonen, jeg ved, det ikke kan lade sig gøre), så møffede hun lidt og da jeg ikke reagerede straks kravlede hun hen til sofaen og begyndte at slå hovedet hårdt imod træet, så hun begyndte at græde, og jeg stoppede selvfølgelig samtalen. I dag da jeg svarede på en vigtig sms, bare 1 sætning, gjorde hun det samme, hen til sofaen og banke med hovedet og begyndte at græde, og jeg er sikker på, det gjorde ondt, for hun slog hårdt.
Jeg er ellers hos hende hele tiden på gulvet! Sidder ikke med min telefon, men er sammen med hende. Hun er på min arm, når jeg laver noget, vil være med. Er jo også blevet hjemme med hende i flere måneder nu, også fordi hun ikke vil hverken barnevogn, autostolen og desværre heller ikke cykelstolen, jeg lige har prøvet et par gange.
Så hun har min fulde opmærksomhed hele tiden. Når jeg har besøg af nogen eller vi går en tur med slyngen og jeg stopper kort og sludrer, møffer hun også og bliver tiltagende ked af det og frustreret, så jeg stopper og afbryder.
Nu starter hun jo i vuggestue her om et par uger, så jeg skal nok komme til at snakke med nogen - men jeg synes, det er en meget voldsom reaktion at banke hovedet imod, så det gør så ondt. Og hun er jo stadig så lille. Vil bare gerne lige høre, hvad du har at sige til det.
Med venlig hilsen
Helle