Gå mor

13. september 2012

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Gå mor

Kære Helen

Jeg har mange spørgsmål. Her kommer et af dem:

Min datter er startet i dagpleje og har nu gået der i knap 1 måned. Det er gået fint lige siden starten. Der har været lidt gråd ved aflevering de første par dage. Men ellers har hun haft det fint. Nu er det så blevet sådan at hun åbenbart har det så godt i dagplejen at hun siger "gå" til mig, når jeg kommer for at hente hende. Hun gider ikke med hjem og sætter sig på dp mors skød og kigger på mig med et surt ansigt.

Hun er der fra ca. 7.30-15.30. Det er mange timer og hun er jo sammen med dagplejemoren hele dagen. Jeg må nok indrømme at jeg er begyndt at have følelsen af jalousi. Det gør ondt i mit hjerte, når jeg kommer for at hente hende og hun reagerer sådan. Især fordi en af de andre børn, en pige (på samme alder som min datter) reagerer med stor glæde og jubel, når hendes mor kommer og henter hende.

Jeg tænker selvfølgelig straks hvad de mon tænker: At jeg er en ond mor som ikke giver min datter nok omsorg og hun reagerer derfor sådan over for mig. Sådan tænker jeg og får det bare så skidt. Jeg bliver så ked af det at jeg skal tvinge mig selv til at lade være med at græde ind til jeg kommer ned i bilen med min datter. Jeg kan godt forestille mig at der kan være en fornuftig forklaring på det her, men hvad skal jeg gøre for at min datter viser glæde, når jeg henter hende?

Noget andet er, at jeg synes at dagplejemoren er lidt anderledes end hvad jeg er vant til at ...

Annonce

... opleve i en vuggestue. Storbror har jo gået i vuggestue og der var det noget helt andet. DP moren virker lidt som om hun har taget en mor-rolle og hun giver lige lovlig mange kys og kram til min datter. Hun kom endda til at sige til min datter en dag: "Kom her over til mor" mens jeg var der. Jeg bryder mig ikke så meget om det og har lyst til at sige til hende at hun skal lade være med at kysse min datter. Er det dumt eller ok? Hvordan vil DP mor opfatte dette? Jeg synes nemlig ikke hun giver de andre børn kys og kram. Kan en DP mor godt have et favorit-barn? Og hvordan skal man som mor reagere på sådan noget? Jeg går med en masse mærkelige tanker i hovedet og er bange for at min datter begynder at tro at dp mor er "mere" mor end jeg er. Min datter plejer at give mig masser af kys og kram sådan helt impulsivt og det synes jeg hun pludselig er holdt op med. Jeg kan slet ikke forholde mig til det.

Jeg synes jeg giver min datter rigeligt opmærksomhed når vi er sammen. Leger med hende og ligger ved siden af hende og holder hende i hånden ind til hun falder i søvn (det har hun været vant til det sidste års tid). Vi griner meget sammen og jeg kysser og krammer hende enormt meget. Hvad er det jeg mangler at gøre? Jeg spurgte også min søster (som har en datter på 3) om hvordan hendes datter reagerede i den alder når hun blev hentet? Og svaret var at hun jublede - lige som den anden pige i dagplejen. Hvad er det JEG gør forkert?

Venlig hilsen
A's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!