Brev:
Gå mor
13. september 2012
Alder:
22 mdr.
Gå mor
Kære Helen
Jeg har mange spørgsmål. Her kommer et af dem:
Min datter er startet i dagpleje og har nu gået der i knap 1 måned. Det er gået fint lige siden starten. Der har været lidt gråd ved aflevering de første par dage. Men ellers har hun haft det fint. Nu er det så blevet sådan at hun åbenbart har det så godt i dagplejen at hun siger "gå" til mig, når jeg kommer for at hente hende. Hun gider ikke med hjem og sætter sig på dp mors skød og kigger på mig med et surt ansigt.
Hun er der fra ca. 7.30-15.30. Det er mange timer og hun er jo sammen med dagplejemoren hele dagen. Jeg må nok indrømme at jeg er begyndt at have følelsen af jalousi. Det gør ondt i mit hjerte, når jeg kommer for at hente hende og hun reagerer sådan. Især fordi en af de andre børn, en pige (på samme alder som min datter) reagerer med stor glæde og jubel, når hendes mor kommer og henter hende.
Jeg tænker selvfølgelig straks hvad de mon tænker: At jeg er en ond mor som ikke giver min datter nok omsorg og hun reagerer derfor sådan over for mig. Sådan tænker jeg og får det bare så skidt. Jeg bliver så ked af det at jeg skal tvinge mig selv til at lade være med at græde ind til jeg kommer ned i bilen med min datter. Jeg kan godt forestille mig at der kan være en fornuftig forklaring på det her, men hvad skal jeg gøre for at min datter viser glæde, når jeg henter hende?
Noget andet er, at jeg synes at dagplejemoren er lidt anderledes end hvad jeg er vant til at opleve i en vuggestue. Storbror har jo gået i vuggestue og der var det noget helt andet. DP moren virker lidt som om hun har taget en mor-rolle og hun giver lige lovlig mange kys og kram til min datter. Hun kom endda til at sige til min datter en dag: "Kom her over til mor" mens jeg var der. Jeg bryder mig ikke så meget om det og har lyst til at sige til hende at hun skal lade være med at kysse min datter. Er det dumt eller ok? Hvordan vil DP mor opfatte dette? Jeg synes nemlig ikke hun giver de andre børn kys og kram. Kan en DP mor godt have et favorit-barn? Og hvordan skal man som mor reagere på sådan noget? Jeg går med en masse mærkelige tanker i hovedet og er bange for at min datter begynder at tro at dp mor er "mere" mor end jeg er. Min datter plejer at give mig masser af kys og kram sådan helt impulsivt og det synes jeg hun pludselig er holdt op med. Jeg kan slet ikke forholde mig til det.
Jeg synes jeg giver min datter rigeligt opmærksomhed når vi er sammen. Leger med hende og ligger ved siden af hende og holder hende i hånden ind til hun falder i søvn (det har hun været vant til det sidste års tid). Vi griner meget sammen og jeg kysser og krammer hende enormt meget. Hvad er det jeg mangler at gøre? Jeg spurgte også min søster (som har en datter på 3) om hvordan hendes datter reagerede i den alder når hun blev hentet? Og svaret var at hun jublede - lige som den anden pige i dagplejen. Hvad er det JEG gør forkert?
Venlig hilsen
A's mor