Brev:
Tvivl om vores 1 årige trives godt nok i sin institution
29. november 2011
Alder:
12 mdr.
Tvivl om vores 1 årige trives godt nok i sin institution
Kære Helen
Tak for dine tanker og kyndige vejledning i såvel tidligere svar på vores henvendelser samt i de andre svar, vi har haft megen glæde af at kunne læse på nettet.
Vi har en fysik aktiv dreng med krudt i røven, som er en glad dreng med mindre han ikke får søvn nok. Det er desværre ofte han ikke får søvn nok, da han er meget svær at få til at sove og han meget nemt vågner igen.
Vi har brugt 4 uger på indkøring i en vuggestue. Det har været rigtig hårdt for ham, og han har grædt utroligt meget i forbindelse med den indkøring. Han er nu kommet i den vuggestue igennem 2 mdr. Men han græder stadig utrolig voldsomt ved aflevering og lidt mindre ved afhentning. Ved aflevering skal man skubbe ham fra sig over i armene på en pædagog og han hænger med armene ud i lokalet og kigger bedene og grædende på en hele vejen ud af lokalet. For det meste er det far der afleverer - med de fordele der er ved at det er fædre der afleverer - men scanariet er det samme.
Men når jeg afleverer gør jeg mit ypperste for at lade ham mærke at mor er helt ok med det her, jeg kysser ham på panden smiler og vinker og gør ikke afleveringen til en længere sceance. Men det skærer mig i hjertet hver gang må jeg sige. Nogen siger hans reaktion hører indenfor normalen, men vi kan ikke se andre børn reagere på denne måde når de bliver afleveret, og udfra beretninger fra venner, bekendte og familie har det slet ikke haft en så voldsom oplevelse af afleveringerne. Det skal siges at han normalt stopper med at græde meget kort tid efter at vi er gået, typisk indenfor ganske få minutter.
Vi er rigtigt glade for personalet i vuggestuen. I hvert fald de 4 der er knyttet til vores søns stue, men de er jo reelt også de eneste vi kender og har mødt. De er meget søde og empatiske og gode til børn. Vi synes bare ikke rammerne i vuggestuen er optimale i forhold til vores søns behov. Vi har indtil flere gange været udsat for at der simpelthen ikke er nogen af de 4 voksne fra hans egen stue til stede, og reelt skal han forholde sig til 10 forskellige voksne, da de afløser hinanden på kryds og tværs af 3 stuer.
Som oftest siger de at det er gået fint med ham men der er dage hvor han har været meget pylret og kun vil sidde på skøddet af en voksen hele dagen. Noget han ALDRIG gør derhjemme. Derhjemme løber han rundt og boltrer sig og undersøger alt muligt også selvom det er langt væk fra mor og far og han ikke kan se os. Men jævne mellemrum kommer han så lige forbi og vil op og have tanket lidt mor eller far op, men kort tid efter er det fuld firspring ud i verden igen.
Dette bekymrer mig. At han ikke er den samme livlige dreng i vuggestuen som han er derhjemme.
Vi prøver på at aflevere ham så tæt som muligt på kl 09:00 da det først rigtigt er kl 9:00 børnene bliver samlet på egne stuer og der kommer lidt mere ro på. Og vi henter ham aldrig senere end 16:00 og som oftest tidligere.
Nogle dage har han sovet 4 timer når vi henter ham andre dage har han sovet 1 time. Der er simplethen ikke tiden i en fortravlet vuggestue til at trave rundt med vores dreng, så meget som det kræver for at få ham til at sove, eller til at sove igen når han vågner for tidligt. Derfor henter vi ofte en meget træt dreng, der opfører sig lidt som om han er på speed resten af dagen, samtidig med at han bliver pylret over det mindste.
Vi forsøger at give ham en lur når vi henter ham og han ikke har sovet ret meget, men oftest må vi opgive og på et eller andet tidspunkt er det også bare for sent og så holder vi ham kørende indtil han kan puttes til natten.
Jeg må sige at jeg har fortrudt at vi ikke har valgt en privat børnepasser som oprindeligt skulle passe vores søn sammen med en jævnaldrene pige, indtil han var omkring 1½ år gammel. Men vi fik meget pludseligt og uventet (i forhold til hvad der stillet os i udsigte) en plads i institutionen, og på det tidspunkt virkede han som om han bare gerne ville ud og have nogen andre oplevelser end dem hjemme ved mor.
Jeg ville ønske han kun havde haft 1 voksen i forhold til den daglige pasning. De 4 på stuen er egentlig også ok for mig, men det at det i bund og grund er 10 forskellige voksne, der hele tiden tager ham op fra lur og giver ham mad og pusler osv osv osv virker på mig meget kaotisk for en 1 årig.
Men jeg kan jo ikke vide om han ville have haft det anderledes hos en enkelt anden voksen.
Og nu er han jo kørt ind og som udgangspunkt tror jeg bare det gøre ondt værre, at tage ham ud af institutionen for at køre ham ind hos endnu en ny voksen, for bare at køre ham ind i vuggestue igen når han bliver 1½-2 år. Men jeg er kommet rigtig meget i tvivl. Jeg er nemlig ikke sikker på om han trives godt nok nu hvor han virker meget stille i institutionen i forhold til derhjemme, og nu hvor han har SÅ voldsomme reaktioner på at blive afleveret.
Har du nogle overvejelser i forhold til at ændre i hans pasning på nuværende tidspunkt? Ville det alternativt kunne hjælpe at ansætte en barnepige der kunne hente ham tidligere nogle dage om ugen så hans tid i vuggestuen minimeres mest muligt?
Evt. andre kreative forslag?
Et alternativ er selvfølgelig også at mor eller far går ned i tid. Vi er desværre bare ikke således stillet at det bare lige kan lade sig gøre. Vi har begge meget krævende jobs, hvor det ikke umiddelbart er mulighed for/fortilfælde af nedsat tid.
Med venlig hilsen
den fortvivlede mor