Træt og pjevset barn, der intet vil

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Træt og pjevset barn, der intet vil

Hej Helen,

Så får jeg brug for dig igen ang. min datter på nu 10,5 måned.

Hun startede i vuggestue for 1 måned siden, og til at starte med gik det rigtig fint. Hun sov hvad hun plejede derhenne, og selvom det ikke var meget (o. 2 timer i alt ), så var hun frisk og glad nok og sov som hun plejede om natten (ca. 11 timer), og lod til at være glad for at være der.

Men efterhånden som hun fik længere dage, begyndte vi at kunne mærke det på hende, især når hun kom hjem var hun meget træt og pjevset, og ville ingenting, hverken være selv eller være på arm. Mad og drikke var hun nærmest ikke interesseret af, men spiste og drak dog ifølge pædagogerne ok i vuggestuen.

Hun har så været forkølet siden hun startede, med snot og hoste og har også haft en mellemørebetændelse, men nu var vi til lægen så sent som igår, og der var ikke mere på ørerne eller andre steder. Så det burde ikke være det, der spøger.

De sidste par dage har den dog været helt gal
med humøret og overskuddet, og det er både i weekenden, hvor hun har været hjemme og idag, hvor hun har været i vuggestue. Idag var hun fx. i vuggestue fra 8.30-15, og var helt umulig, da jeg kom hjem fra arbejde kl. 16. Indimellem var hun glad men lunten var meget kort, så snart der var noget, der ikke passede hende. Aftensmad var hun overhovedet ikke interesseret af, og de havde sagt i vuggestuen, at hun heller ikke havde spist meget dér.

Lurene har den sidste uge både hjemme og i vugegstuen været meget korte, ca. 30 min. pr. lur, hvor hun tidligere næste altid har sovet minimum 45 min. ad gangen. I vuggestuen plejer de at lægge hende til lure v. 9/10-tiden og igen v. 13/14 tiden, hvor hun er træt, så det er jo også lidt begrænset, hvor meget senere vi kan aflevere/hente, hvis hun skal have de lure.

Tidspunktet hvor vi lægger hende i seng varierer en del, fra dage, hvor hun er mere end klar til at sove allerede kl. 18, og så fx. igår hvor hun ikke ville sove før v. 20-tiden. Men hun vågner altså ca. samtidig hver morgen uanset, hvornår hun er lagt i ...

Annonce

... seng, så det med at rykke sengetiden, har vi ikke haft held med.

Jeg føler mig helt afmægtig og desperat og tænker oftere og oftere: Hvad gør vi dog galt? Har sågar overvejet, om det var en fejl at vælge vuggestue, om indtrykkene simpelthen er for mange, så en dagpleje med lidt mere ro havde været bedre, selvom hun normalt er en modig, opmærksom og sej lille pige.

Nu er vi igang med at afskaffe amningen tidlig morgen, da den nærmest lod til at gøre mere skade end gavn. Det med at lade den ligge o. kl. 5, har ikke virket i praksis, for ligeså tit har hun vågnet v. 2-3 tiden og villet have mælk (hun ved jo ikke hvad klokken er...), og hvis hun endelig har fået o. kl. 5 har hun ikke villet sove igen bagefter, og så gider hun jo ikke morgenmad, når hun lige har fået mælk. Så nu ville vi fjerne den, i håb om at hun ikke vågner så meget om natten/tidlig morgen, så min mand har været inde hos hende adskillige gange hver nat den sidste uges itd og trøste og få hende til at sove videre. Men hun vågner snildt v. 5-tiden og gider ikke sove mere.

Men i øjeblikket, hvor hun spiser så lidt, så er hun jo sikkert sulten om natten, så vi overvejer at genindføre den amning, i håb om at den vil give en bedre start på dagen. Ellers ammer jeg kun om aftenen før hun bliver puttet.

Nogen siger det bare er en periode, men jeg synes den har varet meget længe nu, og jeg synes det bare bliver ved og ved.... Synes jo det er synd for hende, at hun ikke sover bedre, og synes jeg bruger meget krudt på at bekymre mig om det, at hun ikke gider spise og drikke og prøve at finde på nye måder at få hende til det eller hvad jeg nu skal servere (men som regel gider hun slet ikke noget - i bedst fald kan jeg få lidt frugtmos i hende).

Har du nogen bud på, hvad vi kan gøre anderledes? Ved ikke, om det hele skyldes alderen, om det mon stadig er reaktion på vuggestuen, eller om det har noget med amningen at gøre, om det måske forvirrer mere end det gavner, når hun kun får 1 gang i døgnet?

Hilsen en mere og mere desperat Elisabeth...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!