Opstart af mad giver slemme mavekneb

14. juli 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Opstart af mad giver slemme mavekneb

Kære Helen

Tak for dit svar på min tidligere henvendelse angående min datter på 6 måneder som har mavekneb døgnet rundt.

Jeg er den seneste måneds tid startet med at give min datter lidt fast føde. Hun viser stor interesse for mad. Indtil nu har alt jeg har givet hende af mad desværre blot forværret maveknebene således at hun er gået fra at skrige/vride sig/krumme sammen hver 5. -10. - 30. min natten lang til at maveknebene nu kommer endnu oftere (hver 2. - 5. - 10. min) samtidig med at hun nu skriger endnu højere og det lyder som om at maveknebene er en del værre for hende.

Jeg har forsøgt mig med rismelsgrød, hirsegrød, havregrød, majsgrød - både de almindelige slags og de langtidsristede 'Din første grød' fra Aurion som skulle være nemmere at fordøje. Af mos har jeg forsøgt hjemmelavet ren kartoffelmos, ren gulerodsmos, ren sød-kartoffelmos samt en købe-mos med æble og pastinak (til 4 mdr). Maveknebene er værst hvis jeg giver maden om aftenen.

Lige nu giver jeg ca 1tsk Aurion grød med kogt afkølet vand til hver morgen for at holde ...

Annonce

... hende interesseret i mad (jeg giver det i mikro-portioner så hun tror hun får mere), da jeg har erfaret at hvis jeg giver mere end det så er der ingen af os der sover om natten. Når nætterne står på gråd og hun ikke sover, virker hun selvfølgelig træt og irritabel hele dagen lang og det dræner hele vores energi. Jeg har også forsøgt at fordele måltidet over flere omgange (morgen, frokost, aften) men det var heller ikke et hit.

Hun lever derfor stadig primært af min brystmælk og jeg er begyndt at spekulere på om hun kan være allergisk (laktose intoleranse) overfor den - men hun tager fint på i vægt og jeg ved det er meget sjældent at en baby er det og det er for 'dyrebart' for mig at afprøve da jeg ville risikere at hun ikke vil tage bryst igen efter en pause (bryst er det eneste jeg kan berolige hende med om aftenen). Jeg har testet om det er komælk (mælkeprotein) hun ikke kan tåle ved at afholde mig selv fra komælk i 3 uger og det var det ikke.

Har du et råd eller to til hvordan jeg skal gå frem langsomt med sådan en sart mave?

Hilsen Johanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor