Afbrudt søvn og taber sig

31. oktober 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Afbrudt søvn og taber sig

Kære Helen.

Min søn er nu præcis 4 mdr gammel og søvnen er stadig virkelig afbrudt. Han vågner og græder ca. hvert 20. min. dag og nat. Om dagen i barnevogn, og natten ved siden af mig. Og sådan har det stort set været siden fødslen.

Vi står op ca. 7.30 og ved 9 tiden bliver han ammet og kommer ud i vogn. Jeg kan med meget god vilje og alt mellem 4 og 10 små trilleture, holde ham i søvnen i 1,5 time. Han græder som sagt efter 10-20 min. men hvis jeg hurtigt triller, så vågner han ikke rigtigt op. Jeg har hele tiden ment at der er noget der generer ham i søvnen. Når han bliver puttet til natten ved 20 tiden, “vågner” han også 20-40 min. efter amning og søger brystet. Hvis han ikke får det, vågner han helt op og græder. Og sådan er det hele natten. Jeg har forsøgt både om dagen og natten at fjerne det der får ham til at sove LIGE inden han falder i søvn, men så vågner han altså helt op, og jeg får ham ikke videre i søvnen.

De sidste par uger er det blevet værre, og han får måske sammenlagt 1,5 t søvn i løbet af en dag. Efter ca. 30-40 min kan jeg ikke få ham videre i søvnen, og han græder bare og er træt. Han vågner altid grædende, og virker ikke ...

Annonce

... udhvilet. Jeg fuldammer stadig, og han gylper stadig meget. Jeg føler dog ikke at han overspiser længere, og jeg sørger for at han får tømt brystet helt. Sut øver vi fortsat men han vil ikke. Spytter ud efter kort tid. Jeg har forsøgt en smule med mme, men det har han STOR gylpet af, så er stoppet igen. Igår var jeg så ved lægen for at tale refluks, og få ham vejet, da jeg synes han er så tynd. Det viser sig så at han har taget et ordentligt hak ned på sin kurve, nu ligger han lidt under gennemsnit. 6,3 kg. og han er lang. Lægen har sendt en henvisning til børnelægen men der er 20 dages ventetid, også i en anden by vi kunne køre til.

Min søn er glad og trives når han er vågen. Smiler, pludrer, råber og er nysgerrig og kvik. Men jeg vil så gerne vide hvad det er der “vækker” ham når han sover. Jeg selv er jo også en zombie efterhånden, pga seriøs søvnmangel.

Hvad tænker du? Skal jeg prøve noget inden vi kommer til børnelægen så han ikke taber sig ydeligere? Grød, mme? Skal jeg prøve at droppe mælkeprodukter? Man kan vist få en mme uden mælkeprotein, skulle jeg prøve den? Jeg har altid haft mistanke om at min mælk generer hans mave.

Med venlig hilsen
Mor til to.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor