Brev:
Afbrudt søvn og taber sig
31. oktober 2019
Alder:
4 mdr.
Afbrudt søvn og taber sig
Kære Helen.
Min søn er nu præcis 4 mdr gammel og søvnen er stadig virkelig afbrudt. Han vågner og græder ca. hvert 20. min. dag og nat. Om dagen i barnevogn, og natten ved siden af mig. Og sådan har det stort set været siden fødslen.
Vi står op ca. 7.30 og ved 9 tiden bliver han ammet og kommer ud i vogn. Jeg kan med meget god vilje og alt mellem 4 og 10 små trilleture, holde ham i søvnen i 1,5 time. Han græder som sagt efter 10-20 min. men hvis jeg hurtigt triller, så vågner han ikke rigtigt op. Jeg har hele tiden ment at der er noget der generer ham i søvnen. Når han bliver puttet til natten ved 20 tiden, “vågner” han også 20-40 min. efter amning og søger brystet. Hvis han ikke får det, vågner han helt op og græder. Og sådan er det hele natten. Jeg har forsøgt både om dagen og natten at fjerne det der får ham til at sove LIGE inden han falder i søvn, men så vågner han altså helt op, og jeg får ham ikke videre i søvnen.
De sidste par uger er det blevet værre, og han får måske sammenlagt 1,5 t søvn i løbet af en dag. Efter ca. 30-40 min kan jeg ikke få ham videre i søvnen, og han græder bare og er træt. Han vågner altid grædende, og virker ikke udhvilet. Jeg fuldammer stadig, og han gylper stadig meget. Jeg føler dog ikke at han overspiser længere, og jeg sørger for at han får tømt brystet helt. Sut øver vi fortsat men han vil ikke. Spytter ud efter kort tid. Jeg har forsøgt en smule med mme, men det har han STOR gylpet af, så er stoppet igen. Igår var jeg så ved lægen for at tale refluks, og få ham vejet, da jeg synes han er så tynd. Det viser sig så at han har taget et ordentligt hak ned på sin kurve, nu ligger han lidt under gennemsnit. 6,3 kg. og han er lang. Lægen har sendt en henvisning til børnelægen men der er 20 dages ventetid, også i en anden by vi kunne køre til.
Min søn er glad og trives når han er vågen. Smiler, pludrer, råber og er nysgerrig og kvik. Men jeg vil så gerne vide hvad det er der “vækker” ham når han sover. Jeg selv er jo også en zombie efterhånden, pga seriøs søvnmangel.
Hvad tænker du? Skal jeg prøve noget inden vi kommer til børnelægen så han ikke taber sig ydeligere? Grød, mme? Skal jeg prøve at droppe mælkeprodukter? Man kan vist få en mme uden mælkeprotein, skulle jeg prøve den? Jeg har altid haft mistanke om at min mælk generer hans mave.
Med venlig hilsen
Mor til to.