Brev:
Dræn i ørerne og søvnproblemer
19. maj 2005
Alder:
10 mdr.
Dræn i ørerne og søvnproblemer
Hej Helen
Jeg har fulgt med i dine mange svar og haft meget stor glæde af det - her så mit første spørgsmål...
Min datter på 10 mdr. har siden hun var godt et halvt år haft væske i ørene. Da hun var 7,5 mdr dumpede hun BOEL-prøven og har ligeledes sovet noget uroligt om natten med mange opvågninge. Hun begyndte også at stå tidligere og tidligere op - mellem kl 4 og 5.30. Hun har tidligere sovet fra 19-7 men er nu nede på at sove mellem 8 og 9 timer om natten (f.eks. fra 20 - 4 i nat). Om dagen sover hun 2-4 lure - normalt ialt 4 timer. Om dagen sover hun meget skiftende korte og lange lure, roligt og uroligt. Hun har aldrig haft en fast rytme med sovetider om dagen, men bliver puttet når hun er træt. Hun går i vuggestue og er meget PÅ mens hun er der - vil ikke gå glip af noget.
Vi har nu efter 2 voldsomme mellemørebetændelser med penicillinbehandling og fortsat væske i skiftevis det ene og det andet øre skiftet ørelæge og fik i går lagt dræn ind. Vi håbede jo så at vi i nat skulle have lidt søvn, men sådan blev det ikke. Hun sov meget uroligt med flere korte opvågninger hvor hun græd og vågnede kl 4 og ville ikke sove mere.
Hun falder forholdsvis let i søvn, bliver puttet med amning og ligger selv og falder i søvn. Normalt kun med lidt brok lige når jeg går. Når hun vågner i løbet af natten og er meget urolig sover hun af og til i vores seng, men er ellers glad for sin egen. Vi var stoppet med natamningerne omkring påske, men de har sneget sig ind igen da de giver hende en god ro at sove videre på, så nu ammer jeg hende 1-2 gange i løbet af natten.
Hun er ellers en glad og frisk pige, har kravlet fra hun var 7 mdr, og er tæt på at gå. Hun spiser med stor fornøjelse og er også begyndt at pludre (nok lidt sen pga ørene?) Så trivselsmæssigt er hun i top.
Jeg har nu brug for et input til, hvordan vi finder rytmen efter den lange periode med undtagelsetilstand. Vi voksne trænger efterhånden desperat til at sove mere end 1½ time ad gangen - og det gør hun vel også?!
Desuden har jeg et par konkrete spørgsmål:
1. Har hun sovet dårligt så længe at hun ikke længere ved hvordan man sover igennem?
2. Hvor mange timer bør hun sove om natten - og om dagen/antal lure i hendes alder? Min SP mener hun skal sove 18 timer i døgnet - men for mig lyder det helt vildt.
3. Har du et forslag til et dagsmønstre/nattemønstre som vil virke passende.
4. Hvad kan jeg forvente ift. drænene og hendes reaktion umiddelbart efter mht smerter/nye lyde osv.
En lang smøre - håber du kan hitte rede i det.
Mange hilsner
Lene