Dræn i ørerne og søvnproblemer

19. maj 2005

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Dræn i ørerne og søvnproblemer

Hej Helen

Jeg har fulgt med i dine mange svar og haft meget stor glæde af det - her så mit første spørgsmål...

Min datter på 10 mdr. har siden hun var godt et halvt år haft væske i ørene. Da hun var 7,5 mdr dumpede hun BOEL-prøven og har ligeledes sovet noget uroligt om natten med mange opvågninge. Hun begyndte også at stå tidligere og tidligere op - mellem kl 4 og 5.30. Hun har tidligere sovet fra 19-7 men er nu nede på at sove mellem 8 og 9 timer om natten (f.eks. fra 20 - 4 i nat). Om dagen sover hun 2-4 lure - normalt ialt 4 timer. Om dagen sover hun meget skiftende korte og lange lure, roligt og uroligt. Hun har aldrig haft en fast rytme med sovetider om dagen, men bliver puttet når hun er træt. Hun går i vuggestue og er meget PÅ mens hun er der - vil ikke gå glip af noget.

Vi har nu efter 2 voldsomme mellemørebetændelser med penicillinbehandling og fortsat væske i skiftevis det ene og det andet øre skiftet ørelæge og fik i går lagt dræn ind. Vi håbede jo så at vi i nat skulle have lidt søvn, men sådan blev det ikke. Hun sov meget uroligt med flere korte opvågninger hvor hun græd og vågnede kl 4 og ville ikke sove mere.

Hun falder forholdsvis let i søvn, bliver puttet med amning og ligger selv og falder i søvn. Normalt kun med lidt brok lige når ...

Annonce

... jeg går. Når hun vågner i løbet af natten og er meget urolig sover hun af og til i vores seng, men er ellers glad for sin egen. Vi var stoppet med natamningerne omkring påske, men de har sneget sig ind igen da de giver hende en god ro at sove videre på, så nu ammer jeg hende 1-2 gange i løbet af natten.

Hun er ellers en glad og frisk pige, har kravlet fra hun var 7 mdr, og er tæt på at gå. Hun spiser med stor fornøjelse og er også begyndt at pludre (nok lidt sen pga ørene?) Så trivselsmæssigt er hun i top.

Jeg har nu brug for et input til, hvordan vi finder rytmen efter den lange periode med undtagelsetilstand. Vi voksne trænger efterhånden desperat til at sove mere end 1½ time ad gangen - og det gør hun vel også?!

Desuden har jeg et par konkrete spørgsmål:
1. Har hun sovet dårligt så længe at hun ikke længere ved hvordan man sover igennem?
2. Hvor mange timer bør hun sove om natten - og om dagen/antal lure i hendes alder? Min SP mener hun skal sove 18 timer i døgnet - men for mig lyder det helt vildt.
3. Har du et forslag til et dagsmønstre/nattemønstre som vil virke passende.
4. Hvad kan jeg forvente ift. drænene og hendes reaktion umiddelbart efter mht smerter/nye lyde osv.

En lang smøre - håber du kan hitte rede i det.

Mange hilsner
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor