Brev:
Dårlig søvn 9 mdr
15. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Dårlig søvn 9 mdr
Jeg har lige siddet og læst i oversigten over søvnproblemer, og hvor er det rart, at vi ikke er alene om det.
Vores søn på knap ni måneder sover meget dårligt om aftenen og natten, og har egentlig altid gjort det. Han har haft rigtig meget bøvl med maven og kan stadig lejlighedsvis have lidt forstoppelse.
Da han var mindre gik vi med ham eller jeg ammede ham i søvn, men det duer ikke mere og han er også alt for tung at slæbe rundt på (10,7 kilo).
Aftenerne foregår således: Efter aftensmad kommer han i nattøjet og så sidder en af os i sofaen og putter og leger og snakker med ham. Kvart i syv går jeg i soveværelset og sidder i vores seng og ammer ham. Indtil for nylig ammede jeg ham i stuen, men han kan simpelthen ikke falde til ro derinde mere.
Når han er færdigammet bliver han puttet i sin seng lige ved siden af vores og jeg kysser ham godnat. Så slukker jeg lyset og synger godnatsang, hvorefter jeg stille siger godnat og sov godt. Herefter er det at filmen knækker for os.
Jeg har, desværre, prøvet "godnat og sov godt bogen" fordi jeg var desperat, og det fortryder jeg inderligt nu. Hans søvn er hverken blevet værre eller bedre, men han bliver utrolig hurtig ked af det, hvis jeg går.
Nu er vi blevet enige om, at han bare skal have tryghed og at vi kommer når han kalder, men pyha, han vågner jo hver time natten igennem. Hvis vi er heldige sover han tre timer i træk. Nogen gange skal han bare have sutten, andre gange græder han helt vildt.
Jeg er begyndt at tage ham op igen, efter at vi havde været hårde og ladet ham blive i sin seng. Han putter sig ind til mig med det samme, men hvis jeg lægger ham for hurtigt ned igen starter skrigeriet forfra.
I nat tog jeg ham over i sengen til sidst og efter to minutters skrigeri snorksov han til vækkeuret ringede (to timer senere).
Jeg synes det er smadderhyggeligt at putte med ham i vores seng, men han vil bare have babs hele natten så, og det orker jeg ikke mere.
Han bliver ammet ved femtiden om morgen, da jeg fornemmer han er sulten der, og han plejer også at sove bedst og mest stabilt derefter, men det er måske dumt at gøre, han kender jo ikke klokken så han vil vel også bare have noget kl to, tre, fire osv.?
Jeg håber du kan finde hoved og hale i min beretning, jeg synes vi har prøvet så meget og været temmelig forvirrede og usikre, så nu trænger både vi og Bertram til nogen faste holdepunkter som jeg håber du kan hjælpe os med:o)
Med venlig hilsen
Mette Fink
Ps. Jeg skal lige huske at skrive at han falder nogenlunde hurtigt i søvn og jeg sidder hos ham imens. Jeg ligger mig ned på sengen og sætter mig så op og giver sut og nusser, hvis han bliver ked. Når han er rolig igen lægger jeg mig atter ned. Han bruger MAM-sutter uden ring så dit bletrick kan jeg desværre ikke bruge.