Brev:
Vågner hver time om natten - 4 mdr.
22. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Vågner hver time om natten - 4 mdr.
Kære Helen
Jeg har brug for dit råd ang. min søn, der er 4 måneder gammel. Han sover rigtig dårligt om natten, og det er gennem de sidste 2 måneder kun blevet værre. De sidste 14 dage har været rigtig slemme, da han vågner ca. hver time. Først møfler han rundt og bakser med arme og ben, så begynder han at klynke og til sidst græder han.
Når jeg giver ham sutten, falder han umiddelbart til ro og falder ofte i søvn igen. Nogle gange kræver det lidt mere vuggen og putning med dynen, før han sover, men han er sjældent vågen i mere end 5 min. Jeg behøver ikke at tage ham op af vuggen for at trøste ham.
Vi har spekuleret som gale for at finde ud af, hvorfor han ikke sover længere ad gangen. Vi er nu begyndt at give ham vælling på flaske ca. kl 23. i håb om bedre søvn (ca. en uge). Samtidig har jeg intensiveret amningen om dagen, men det har ikke haft nogen virkning på søvnen. Men jeg tror altså ikke, at han vågner, fordi han er sulten. Jeg planlægger at begynde med skemad i næste uge, når sundhedsplejersken har været her.
Kan det handle om, at han har fået en dårlig vane, hvor han lige skal mærke, at vi er der for at kunne sove videre? Kan det være sutten, som er problemet? Han taber den efter kort tids søvn, og måske har han vænnet sig til, at den skal være i munden for at kunne sove videre efter et søvninterval? Har du nogle ideer til, hvad der kan være galt, og til hvordan vi kommer videre? Hvis det er en dårlig vane, der skal brydes, så ved jeg ikke hvordan, da han jo græder, hvis vi ikke trøster ham og giver ham sutten.
Om dagen sover han udenfor og sover langt bedre, dvs. han kan indimellem sove i 2 timer uden at give lyd fra sig. Vi har en nogenlunde fast rytme om dagen, hvor han sover tre gange (samlet ca 6 timer) på bestemte tidspunkter. Han trives godt, vokser meget (ca 8 kg) og er glad.
Jeg er efterhånder godt kørt ned og orker næsten ikke at tage mig af ham om dagen. Det er frygteligt at have det på den måde. Jeg håber at du kan give et råd til, hvordan vi kommer videre.
Gitte