Brev:
Klatsover om dagen
4. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Klatsover om dagen
Hej Helen
jeg skriver for at få lidt input til bedre søvn om dagen for vores lillebror på snart 4 mdr. Problemet er at han klatsover, er svær at få til at sove videre, men alligevel virker træt meget af den vågne tid...
Dagen ser sådan ud;
- 6.30-7.00 vågner
- 8.30/9: puttes i barnevogn, svær at få til at sove, sover derefter 30-45 minutter, kan 1 ud af 10 gange få ham til at sove endnu en 30-45 minutter ved at trille med vognen, det tager 20-30 minutter...
- 11 el 12: puttes i barnevognen, sover 1-4 timer (SJÆLDENT mere end 1½ time i alt) men vågner ved skift af søvnfase, dvs igen hver 30-45 minutter og skal have megen hjælp til at sove.
- 17.00: sover 30-45 minutter, igen svær at få til at falde i søvn.
- 20.00: Puttes til natten. Vugges næsten i søvn på arm og lægges derefter i vuggen – det tager ca 10 minutter.
Vågner for mad 1-2 gange, kl 24 og kl 4 eller kl. 2 hvis kun 1 gang.
Natten fungerer rigtig godt, men dagen...! Han spiser ca kl 8, 12, 16, 19, 20 + om natten (flaske, 200 ml+ pr gang, mindre om natten).
På det seneste (1-2 uger) er ovenstående endda kun på en god dag. Han er begyndt at sove mindre og mindre – og tage længere og længere tid at få til at sove. I dag fx sov han 20 minutter i bilen fra kl 8.30 – vågnede da bilen stoppede. Sov ½ time fra kl 10 (brugte ca 1 time i alt på at få han til at sove og derefter sove videre)- Sov kl. 13 i ½ time – faldt i søvn efter 10 minutter men kunne ikke få ham til at falde i søvn igen derefter…
Tit bruger jeg hele og halve timer på at få ham til at falde i søvn/igen… Jeg triller, vugger, holder hånd, aer, ble over hovedet, synger, give flaske og jeg har snart ikke flere ideer… Jeg prøver selvfølgelig at sikre at han virkelig er træt (om mæt) når han lægges ud. Det eneste der virker nogenlunde er at vugge ham på arm som om aftenen, problemet om dagen er dog at han vågner få minutter efter jeg har lagt ham.
Jeg har indimellem beholdt ham på armen og her kan han let sove op til 2-3 timer. Imens kramper mine arme og jeg kan ikke foretage mig ret meget fordi han er ret følsom for lyde og bevægelser og jeg ikke har armene fri. Jeg har prøvet forskellige slynger af samme årsag, men har ikke kunnet opnå samme effekt som på armen…
Jeg håber meget du kan hjælpe mig med ideer til at bryde den onde cirkel!!!
Udover søvnen er han den gladeste lille dreng som trives. Han vejede som 3 mdr. 7,2 kg/67 cm.
Kalles mor