Klatsover om dagen

4. februar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Klatsover om dagen

Hej Helen

jeg skriver for at få lidt input til bedre søvn om dagen for vores lillebror på snart 4 mdr. Problemet er at han klatsover, er svær at få til at sove videre, men alligevel virker træt meget af den vågne tid...

Dagen ser sådan ud;

- 6.30-7.00 vågner

- 8.30/9: puttes i barnevogn, svær at få til at sove, sover derefter 30-45 minutter, kan 1 ud af 10 gange få ham til at sove endnu en 30-45 minutter ved at trille med vognen, det tager 20-30 minutter...

- 11 el 12: puttes i barnevognen, sover 1-4 timer (SJÆLDENT mere end 1½ time i alt) men vågner ved skift af søvnfase, dvs igen hver 30-45 minutter og skal have megen hjælp til at sove.
- 17.00: sover 30-45 minutter, igen svær at få til at falde i søvn.

- 20.00: Puttes til natten. Vugges næsten i søvn på arm og lægges derefter i vuggen – det tager ca 10 minutter.

Vågner for mad 1-2 gange, kl 24 og kl 4 eller kl. 2 hvis kun 1 gang.

Natten fungerer rigtig godt, men dagen...! Han spiser ca kl 8, 12, 16, 19, 20 + om natten (flaske, 200 ml+ pr gang, mindre om natten).

På det seneste (1-2 uger) er ovenstående endda kun på en god dag. Han er begyndt at sove mindre og mindre – og tage længere og længere tid at få til at sove. I ...

Annonce

... dag fx sov han 20 minutter i bilen fra kl 8.30 – vågnede da bilen stoppede. Sov ½ time fra kl 10 (brugte ca 1 time i alt på at få han til at sove og derefter sove videre)- Sov kl. 13 i ½ time – faldt i søvn efter 10 minutter men kunne ikke få ham til at falde i søvn igen derefter…

Tit bruger jeg hele og halve timer på at få ham til at falde i søvn/igen… Jeg triller, vugger, holder hånd, aer, ble over hovedet, synger, give flaske og jeg har snart ikke flere ideer… Jeg prøver selvfølgelig at sikre at han virkelig er træt (om mæt) når han lægges ud. Det eneste der virker nogenlunde er at vugge ham på arm som om aftenen, problemet om dagen er dog at han vågner få minutter efter jeg har lagt ham.

Jeg har indimellem beholdt ham på armen og her kan han let sove op til 2-3 timer. Imens kramper mine arme og jeg kan ikke foretage mig ret meget fordi han er ret følsom for lyde og bevægelser og jeg ikke har armene fri. Jeg har prøvet forskellige slynger af samme årsag, men har ikke kunnet opnå samme effekt som på armen…

Jeg håber meget du kan hjælpe mig med ideer til at bryde den onde cirkel!!!

Udover søvnen er han den gladeste lille dreng som trives. Han vejede som 3 mdr. 7,2 kg/67 cm.

Kalles mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor