Brev:
Ændrede søvnvaner - 11 mdr.
1. august 2007
Alder:
11 mdr.
Ændrede søvnvaner - 11 mdr.
Hej Helen.
Så er jeg her igen!!!
Kan du hjælpe mig med et forslag til daglig søvn og mad rytme?
For bare to uger siden sov min datter ret fast kl. 9 om morgenen 1-2 timer og kl. 14 1-2 timer, alt i alt ca 3 timer om dagen. Om aftenen kom hun i seng 20-20.30 og sov til ved halv syv tiden.
Min datter lægger nu an til kun at ville sove en gang om dagen. Det er lidt tidligt, synes jeg! Men ikke desto mindre kan jeg ikke få hende til at sove før kl. 11 om formiddagen nu. Så sover hun mellem 1 og 2 timer. Om eftermiddagen har jeg svært ved at få hende til at sove overhovedet, og hvis det lykkes er det først hen ad kl. 17, hvilket gør det vældig svært at få hende i seng om aftenen. Hun sover ret konsekvent omkring 10 timer om natten. Her vågner hun dog stadig mange gange, og er begyndt at synes det er dejligt at komme ind i vores seng. Det får hun lov til, vi gør alt hvad der skal til for at familien får noget søvn!
Jeg synes altså hun sover for lidt, og nu, hvor hun pludselig har skåret et par timer af dags-søvnen er det helt galt. Før var hun i det mindste glad, og det tog jeg som tegn på hun bare ikke havde større søvnbehov. Nu er hun rigtig pjevset, fordi hun er træt sidst på dagen.
Har du et forslag til, hvordan jeg på en god måde får hende igennem den her lidt svære overgangsperiode? Og er det ok den kommer så tidligt? Jeg har svært ved både sovetider og hvordan man indretter måltiderne i forhold til søvnen. Måske burde jeg være bedre til at tage den efter gehør, men jeg er efterhånden så træt, så det hele er lidt uoverskueligt. Godt jeg har dig!
Bedste hilsener fra Susanne