Brev:
Hjælp til at falde i søvn selv
20. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Hjælp til at falde i søvn selv
Kære Helen
Tak for en god brevkasse.
Jeg skriver til dig, fordi vores snart 11 måneder gamle pige ikke vil falde i søvn selv. Hun er en utrolig glad og tryg pige, som kravler rundt og oplever verden. Alt i alt et meget nemt og kærligt barn, som vi elsker meget højt.
Vi har dog store problemer med at få hende til at sove i egen seng og til at falde i søvn uden hjælp fra os. Hver aften går vi frem efter et fast putteritual - få nattøj på - få sutteflaske - få børstet tænder - få ny ble, og endelig synger vi tre sange.
Efter putteritualet er hun glad og træt, og jeg forsøger herefter at ligge hende i hendes egen seng. Her ligger hun i mindre end to minutter, før hun bliver helt ulykkelig og græder. Jeg går så ind til hende og putter dynen omkring hende og giver hende hendes sut (som hun gerne kaster med i frustration over at komme i egen seng :-) ) men uden resultat. Det kulminerer altid med, at hun kører sig helt op og græder rigtig meget.
Jeg kan ikke lide, at hun ligger i sin seng helt alene og græder, og det ender derfor altid med, at jeg tager hende over i vores seng og putter med hende, hvorefter hun falder i søvn.
Hvis jeg fra start af ligger hende i vores seng og holder om hende, sover hun relativt hurtigt uden gråd. Jeg kan dog kun sjældent løfte hende over i egen seng, uden hun græder hjertensskærende igen og vil tilbage i vores seng.
Hun vil altså ikke falde i søvn selv, og hun vil ikke være i sin egen seng. Indtil nu har vi ikke set det som et større problem, men vi skal snart til bryllup, hvor hun skal passes, og jeg kan slet ikke se, hvordan det så skal gå med sengelægningen. Desuden starter jeg også snart på arbejdet igen efter barsel og får større brug for at få en sammenhængende søvn. Både min mand og jeg sover halvdårligt, når vores pige ligger og sparker os i ryggen i søvne og smider sutter i hovedet på os :-)
Kort og godt: Har du nogle gode råd til, hvordan jeg skal få min pige til at ville sove i egen seng og til at faldt i søvn her af sig selv.
Glæder mig til at høre fra dig
Hilsen Christina