Hjælp til at falde i søvn selv

20. juli 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hjælp til at falde i søvn selv

Kære Helen

Tak for en god brevkasse.

Jeg skriver til dig, fordi vores snart 11 måneder gamle pige ikke vil falde i søvn selv. Hun er en utrolig glad og tryg pige, som kravler rundt og oplever verden. Alt i alt et meget nemt og kærligt barn, som vi elsker meget højt.

Vi har dog store problemer med at få hende til at sove i egen seng og til at falde i søvn uden hjælp fra os. Hver aften går vi frem efter et fast putteritual - få nattøj på - få sutteflaske - få børstet tænder - få ny ble, og endelig synger vi tre sange.

Efter putteritualet er hun glad og træt, og jeg forsøger herefter at ligge hende i hendes egen seng. Her ligger hun i mindre end to minutter, før hun bliver helt ulykkelig og græder. Jeg går så ind til hende og putter dynen omkring hende og giver hende hendes sut (som hun gerne kaster med i frustration over at komme i egen seng :-) ) men uden resultat. Det kulminerer altid med, at hun kører sig helt op og græder rigtig meget.

Jeg kan ikke lide, at hun ligger i sin seng helt alene og græder, og ...

Annonce

... det ender derfor altid med, at jeg tager hende over i vores seng og putter med hende, hvorefter hun falder i søvn.

Hvis jeg fra start af ligger hende i vores seng og holder om hende, sover hun relativt hurtigt uden gråd. Jeg kan dog kun sjældent løfte hende over i egen seng, uden hun græder hjertensskærende igen og vil tilbage i vores seng.

Hun vil altså ikke falde i søvn selv, og hun vil ikke være i sin egen seng. Indtil nu har vi ikke set det som et større problem, men vi skal snart til bryllup, hvor hun skal passes, og jeg kan slet ikke se, hvordan det så skal gå med sengelægningen. Desuden starter jeg også snart på arbejdet igen efter barsel og får større brug for at få en sammenhængende søvn. Både min mand og jeg sover halvdårligt, når vores pige ligger og sparker os i ryggen i søvne og smider sutter i hovedet på os :-)

Kort og godt: Har du nogle gode råd til, hvordan jeg skal få min pige til at ville sove i egen seng og til at faldt i søvn her af sig selv.

Glæder mig til at høre fra dig

Hilsen Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge