Brev:
Min dreng vågner flere gange i løbet af natten
22. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Min dreng vågner flere gange i løbet af natten
Hej Helen
Vi har Axel på 9½ måned. Fra han var helt nyfødt har han været svær at putte og i det hele taget få til at sove. Jeg starter på arbejde om 1½ måned og frygter at natteroderiet fortsætter.
Han er utrolig glad i de vågne timer og udviklingsmæssigt virker han langt fremme. Han har kravlet længe og er for ca en måned siden begyndt at rejse sig op. Nu er han over det hele og rejser sig op af alle ting. Han er meget undersøgende og nysgerrig.
Da han var helt lille vuggede vi ham i søvn i vores arme fordi vi simpelthen ikke bare kunne lægge ham. Vi har prøvet mange metoder og i en periode har han sovet i sin barnevogn på værelset fordi vi så kunne trille ham i søvn. Selvom han er lige ved at dejse om af træthed kæmper han vildt imod. Nu hvor han er blevet lidt større går det faktisk ok med at få ham lagt - han får en flaske mme (250 ml) til at gå i seng på, men spiser ikke særlig meget af det, det virker mere som om det er trygheden.
Jeg skylder også at fortælle at han de første 7 måneder af sit liv ikke brugte sut. Nu har vi så heldigvis fået ham til at tage sutten, hvilket også er et godt hjælpemiddel ifm. putningen.
Han spiser fint i løbet af dagen:
kl. 6.30-7.00 ½ stykke rugbrød m. smør og ost
kl. 10 en stor portion havregrød m. frugt (3-3½ dl)
kl. 12-12.30 3-4 kvarte stykker rugbrød med forskelligt pålæg
kl. 15-15.30 1½-2 stykker frugt skåret eller most
kl. 18-18.30 aftensmad (ris, pasta, kartofler, fisk, køb etc)
Til alle måltiderne får han enten vand eller sødmælk men generelt drikker han ikke særlig meget.
For en lille måneds tid siden spiste han også 200-250 ml mme tidligt om morgenen (kl. 5-7) og det samme igen inden han blev putter men nu svinger det utrolig meget om han gider og hvor meget han spiser af det.
Hans soverytmer i løbet af dagen:
kl. 6-7 står han op
kl. 08.30 sover han 1-2 timer
kl. 13.30-14.30 sover han igen en times tid
Nogle gange er vi også nødt til at lade ham powernappe inden aftensmaden fordi han er træt og det ellers bliver umuligt at få ham til at spise.
Det er næsten altid med gråd at han lægger sig til at sove og vælter uroligt rundt - i dagstimerne sover han altid i sin barnevogn for det meste udenfor afhængigs af vejret. Det tager mellem 5 og 10 minutter at få ham til at falde i søvn.
Om aftenen bliver han for det meste puttet kl. 20.30-21.00. Vi venter altid med at putte ham til der kommer et tegn på træthed (gnider øjne eller hiver sig i øret)
De sidste par nætter er han vågnet på stort set samme tidspunkt:
I nat vågnede han kl. 1, kl. 3
Forrige nat vågnede han kl. 23 og kl. 4
de forrige 3 nætter er han vågnet fast et sted mellem kl. 2.30 og 3
Vi har stadig en uvane med at give ham en flaske i løbet af natten hvis han virker utrøstelig. I nat var han helt utrøstelig på begge tidspunkter, da han fik sutteflasken i munden faldt han helt til ro men spiser stort set ikke noget og efter 5-10 minutter kan jeg forsigtigt lirke flaske ud og skynde mig at proppe sutten ind og lægger ham igen. Han har siden han var 5 måneder sovet på sit eget værelse dog undtaget de gange han har været syg.
Vi er totalt i syv sind over hvordan vi kan få ham til at sove igennem, er det os der gør noget galt og i såfald hvad kan vi ændre på. Håber meget at du har nogle ideer og gode råd.
Vi glæder os til at høre fra dig
Mange hilsner
Pelle