Min dreng vågner flere gange i løbet af natten

22. juni 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Min dreng vågner flere gange i løbet af natten

Hej Helen

Vi har Axel på 9½ måned. Fra han var helt nyfødt har han været svær at putte og i det hele taget få til at sove. Jeg starter på arbejde om 1½ måned og frygter at natteroderiet fortsætter.

Han er utrolig glad i de vågne timer og udviklingsmæssigt virker han langt fremme. Han har kravlet længe og er for ca en måned siden begyndt at rejse sig op. Nu er han over det hele og rejser sig op af alle ting. Han er meget undersøgende og nysgerrig.

Da han var helt lille vuggede vi ham i søvn i vores arme fordi vi simpelthen ikke bare kunne lægge ham. Vi har prøvet mange metoder og i en periode har han sovet i sin barnevogn på værelset fordi vi så kunne trille ham i søvn. Selvom han er lige ved at dejse om af træthed kæmper han vildt imod. Nu hvor han er blevet lidt større går det faktisk ok med at få ham lagt - han får en flaske mme (250 ml) til at gå i seng på, men spiser ikke særlig meget af det, det virker mere som om det er trygheden.

Jeg skylder også at fortælle at han de første 7 måneder af sit liv ikke brugte sut. Nu har vi så heldigvis fået ham til at tage sutten, hvilket også er et godt hjælpemiddel ifm. putningen.

Han spiser fint i løbet af dagen:

kl. 6.30-7.00 ½ stykke rugbrød m. smør og ost
kl. 10 en stor portion havregrød m. frugt (3-3½ dl)
kl. 12-12.30 3-4 kvarte stykker rugbrød med forskelligt pålæg
kl. 15-15.30 1½-2 stykker frugt skåret eller most
kl. 18-18.30 aftensmad (ris, pasta, kartofler, fisk, køb etc)

Til alle måltiderne får han enten vand eller sødmælk men generelt drikker han ikke særlig meget.

For en lille måneds tid siden spiste han også 200-250 ml mme tidligt om morgenen (kl. 5-7) og det samme igen inden ...

Annonce

... han blev putter men nu svinger det utrolig meget om han gider og hvor meget han spiser af det.

Hans soverytmer i løbet af dagen:

kl. 6-7 står han op
kl. 08.30 sover han 1-2 timer
kl. 13.30-14.30 sover han igen en times tid

Nogle gange er vi også nødt til at lade ham powernappe inden aftensmaden fordi han er træt og det ellers bliver umuligt at få ham til at spise.

Det er næsten altid med gråd at han lægger sig til at sove og vælter uroligt rundt - i dagstimerne sover han altid i sin barnevogn for det meste udenfor afhængigs af vejret. Det tager mellem 5 og 10 minutter at få ham til at falde i søvn.

Om aftenen bliver han for det meste puttet kl. 20.30-21.00. Vi venter altid med at putte ham til der kommer et tegn på træthed (gnider øjne eller hiver sig i øret)

De sidste par nætter er han vågnet på stort set samme tidspunkt:

I nat vågnede han kl. 1, kl. 3
Forrige nat vågnede han kl. 23 og kl. 4
de forrige 3 nætter er han vågnet fast et sted mellem kl. 2.30 og 3

Vi har stadig en uvane med at give ham en flaske i løbet af natten hvis han virker utrøstelig. I nat var han helt utrøstelig på begge tidspunkter, da han fik sutteflasken i munden faldt han helt til ro men spiser stort set ikke noget og efter 5-10 minutter kan jeg forsigtigt lirke flaske ud og skynde mig at proppe sutten ind og lægger ham igen. Han har siden han var 5 måneder sovet på sit eget værelse dog undtaget de gange han har været syg.

Vi er totalt i syv sind over hvordan vi kan få ham til at sove igennem, er det os der gør noget galt og i såfald hvad kan vi ændre på. Håber meget at du har nogle ideer og gode råd.

Vi glæder os til at høre fra dig
Mange hilsner
Pelle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!