Brev:
Søvn - 10 mdr.
17. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Søvn  - 10 mdr.
Kære Helen
Det er ved at være længe siden jeg sidst har skrevet, men intet nyt er godt nyt, og her går det bare SÅ godt. Vi har en god rytme i hverdagen og Lærke trives og spiser godt. Om natten sover hun igennem og sover godt, når hun først er faldet i søvn, men pt. er hun ret ked af det ved sengelægning. Og dagssøvnen driller os fortsat meget.
Om aftenen var hun blevet SÅ god til selv at falde i søvn, blev puttet med dyne, sut og bamse og faldt selv i søvn på under 10 minutter, eller med max 2 besøg fra mor og far... Men for 1 uges tid siden vendte det totalt. Nu starter hun med at hyle så snart vi lægger hende i tremmesengen, hun får sut, bamse og bliver puttet i dynen og ligger så og kigger. Så snart man begynder at gå mod døren starter hun igen med at hyle, og det er altså nærmest skrig.
Vi har prøvet at lade hende græde et minuts tid før vi går tilbage til hende, men det er bare slet ikke vores stil. Hvis vi sidder ved siden af sengen, synger og aer hende på håret, så falder hun til ro og falder til sidst i søvn. Når vi kan høre at vejrtrækningen bliver dybere går vi ud, og aldrig så snart vi har lukket døren bag os starter det hele forfra. Ofte tager det mindst 1 time at putte hende, og vi forstår ikke, hvad der er skyld i denne drastiske ændring. Et par gange den sidste uge har jeg måtte sidde med hende og lade hende falde i søvn på min mave, før hun kunne lægges i sengen. Når hun først sover græder hun ofte kortvarigt med 10 minutters interval den første times tid, men vi når aldrig derind, før der igen er ro.
Hvad sker der? Er det noget udviklingsbetinget eller...? Hun virker nærmest hmm... "bange" for at sove.
Om dagen har vi jo længe kæmpet med barnevognen, men nu kører den ingen steder, for hun kan nu endelig selv falde i søvn, når hun bliver lagt ud (jubiiii... en lille sejer :o) MEN... hun sover stadigvæk kun 30-40 minutter. Jeg har haft en periode med ondt i ryggen, hvor jeg har lagt mig sammen med hende, fordi jeg også har haft brug for at hvile, og her kan vi sammen sove 2x2 timer om dagen.
Men i barnevognen er det altid kun 30-40 minutter uanset hvad man gør (kører, nusser, synger, giver sut osv osv osv).
Den daglige "søvnplan" ser således ud:
Står op ca. 7:00
Første lur ca. 10:15 (sover 30-40 min i barnevognen men kan sove 1-2 timer med mor inde)
Anden lur ca. 15:15 (sover 30-40 min i barnevognen men kan sove 1-2 timer med mor inde)
Ca. 19:30 bliver hun puttet til nat
Hun kan sagtens være vågen 3-4 timer uden egentlig at blive pylret og vise træthedstegn. Jeg sov heller ikke meget som barn, men er det arveligt?
Synes jo gerne hun måtte sove mindst 3 timer i løbet af dagen fordelt på 2 lure.
Håber du kan hjælpe os med nogle gode ideer.
Kærlig hilsen
Lærkes mor