Brev:
Søvn og dagsrytme - 5 mdr.
7. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn og dagsrytme - 5 mdr.
Kære Helen
Vores søn Oscar på snart 5 måneder (7,6 kg. måske mere, ved fødslen vejede 2770 - 50 cm. lang) er en glad og tilfreds dreng og meget opmærksom på verden omkring ham.
Jeg ammer ham udelukkende og ønsker at fortsætte med dette til han er ca. 6 måneder, da hans far har astma og eksem, altså "hele pakken"... Oscar har fået konstateret børneeksem. Jeg ammer ham hver anden - tredje time.
Han vågner mellem kl. 5.00 & 5.30 på "gode" dage kl. 6.00, hvorefter han sover igen ca. 1½- 2 timer efter, i hans barnevogn udenfor. Ofte kan vi bare ligge ham, hvorefter han selv falder i søvn, andre gange skal han trilles.
Problemet er han derefter sover 30 min. til en time, sjældent kan han sove 1½ time. Vi synes han i løbet af en dag sover mange korte lure og max er vågen 1½ - 2 timer af gangen, hvorefter han er "grydeklar".
Vi går til babysvøm med ham og selv efter dette, sover han - påtrods af han er helt udmattet - max en time! Der er ikke rigtig nogle daglig rytme og vi kan aldrig vide om han tager en kort lur eller en af de lidt længere...
Han kommer i seng mellem 19.00-19.30, vi bader ham og derefter godnatsang, hvorefter vi enten kan bare kan ligge han i sengen, eller vi må gå med ham i favnen og lulle ham i søvn. Derefter kan der gå 1-2 timer før han sover tungt, han vågner MANGE gange og skal have sutten eller ligge og nusse ham lidt, før han igen sover.
I løbet af natten vågner han ligeledes ofte op og skal have sutten, eller grædende og må op og ligge mellem hans mor og far, før han falder til ro. Jeg ammer ham mell. kl. 23.00-24.00 og igen mellem kl. 03.00-04.00. Igen er det meget forskelligt, der er også dage hvor det er hver anden - tredje time.
Vi sætter vores lid til at du kan hjælpe os med at etablere en bedre rytme (lægere lure) eller komme med en god forklaring... ;)
På forhånd tak for dit svar.
De bedste hilsner.
Oscars mor