Brev:
Er det noget vi skal trappe ned, så hans formiddagslur ikke er så lang?
21. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Helen,
Efter lang tid, hvor alting bare har kørt som smurt i olie (det har været så skønt), så har jeg lige nogle spørgsmål til dig ang min søns søvn om dagen.
Vores dag ser således ud (man kan næsten sætte sit ur efter det ;o)
06:00 - Christian vågner og en af os (mor eller far) står op
08:00 - Aflevering hos super dejlige dagplejemor
09:00 - Ud at sove til formiddag
ca. 11:00 - Vågner
ca.14:00 - Ud at sove til middag
ca 16:00 - vågner
19:30 - Bliver puttet i sin seng; men sover først en halv til en hel time senere (det her kæmper vi lidt med..)
Nå, men mit spørgsmål lyder på: Hvornår og hvordan starter barnet med at sove kun én gang i løbet af dagen? Er det noget vi skal trappe ned, så hans formiddagslur foreksempel ikke er så lang?
Christian er helt færdig klokken 9, så lige meget hvordan, så skal han ud at sove der..
Nogle gange er hans middagslur ikke så lang som beskrevet, hvilket gør at vi har en træt og overgearet dreng, når han skal sove om aftenen. I går resulterede det i at hans stod og græd i sin seng og "fremprovokerede" at han kastede op af arrigskab.
Mht. aftenputning, så kører vi til dels efter princippet "godnat og sov godt" (ved godt du ikke er så stor fan af den måde), da det er den eneste måde vi efterhånden har tilbage efter vores dreng er begyndt at stå op og hoppe i sin seng. For bare en måned siden puttede vi godnat ved at han kom i bad, fik børstet tand, fik sin flaske og lagt i sin seng. Så sang vi godnatsang og holdt i hånd i 10-20 minutter og så sov det lille nor - hvor var det let og dejligt...
Nu er princippet det samme til at starte med; men når vi har sunget godnat, så går vi i 2-5 minutter, kommer tilbage, ligger ham ned, nusser på kinden, giver sut og hvis han er klar til at sove holder vi i hånd til han sover, ellers går vi igen. Det er hårdt; men jeg har prøvet at være nede ved ham indtil han sov - det tog 2½ time.. Det er simpelthen ikke holdbart for os, når vi begge skal på arbejde om dagen, min mand er sent hjemme og så også skulle putte i 2½ time....
Ja, undskyld, men vi har et behov for også lige at skulle sige "goddag" til hinanden, hvor fokus ikke er på vores barn..
Nå, jeg håber du forstår hvor jeg vil henad med det her?
Kærlig hilsen
Tine