Er det noget vi skal trappe ned, så hans formiddagslur ikke er så lang?

21. maj 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Er det noget vi skal trappe ned, så hans formiddagslur ikke er så lang?

Kære Helen,

Efter lang tid, hvor alting bare har kørt som smurt i olie (det har været så skønt), så har jeg lige nogle spørgsmål til dig ang min søns søvn om dagen.

Vores dag ser således ud (man kan næsten sætte sit ur efter det ;o)

06:00 - Christian vågner og en af os (mor eller far) står op

08:00 - Aflevering hos super dejlige dagplejemor

09:00 - Ud at sove til formiddag

ca. 11:00 - Vågner

ca.14:00 - Ud at sove til middag

ca 16:00 - vågner

19:30 - Bliver puttet i sin seng; men sover først en halv til en hel time senere (det her kæmper vi lidt med..)

Nå, men mit spørgsmål lyder på: Hvornår og hvordan starter barnet med at sove kun én gang i løbet af dagen? Er det noget vi skal trappe ned, så hans formiddagslur foreksempel ikke er så lang?

Christian er helt færdig klokken 9, så lige meget hvordan, så skal han ud at sove der..

Nogle gange er hans middagslur ikke så lang som beskrevet, hvilket gør at vi har en træt og overgearet dreng, når han skal sove om aftenen. I går resulterede det i at hans stod og græd i sin seng og "fremprovokerede" at han kastede op af arrigskab.

Mht. ...

Annonce

... aftenputning, så kører vi til dels efter princippet "godnat og sov godt" (ved godt du ikke er så stor fan af den måde), da det er den eneste måde vi efterhånden har tilbage efter vores dreng er begyndt at stå op og hoppe i sin seng. For bare en måned siden puttede vi godnat ved at han kom i bad, fik børstet tand, fik sin flaske og lagt i sin seng. Så sang vi godnatsang og holdt i hånd i 10-20 minutter og så sov det lille nor - hvor var det let og dejligt...

Nu er princippet det samme til at starte med; men når vi har sunget godnat, så går vi i 2-5 minutter, kommer tilbage, ligger ham ned, nusser på kinden, giver sut og hvis han er klar til at sove holder vi i hånd til han sover, ellers går vi igen. Det er hårdt; men jeg har prøvet at være nede ved ham indtil han sov - det tog 2½ time.. Det er simpelthen ikke holdbart for os, når vi begge skal på arbejde om dagen, min mand er sent hjemme og så også skulle putte i 2½ time....

Ja, undskyld, men vi har et behov for også lige at skulle sige "goddag" til hinanden, hvor fokus ikke er på vores barn..

Nå, jeg håber du forstår hvor jeg vil henad med det her?

Kærlig hilsen
Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år