Guldkorn til søvn - dreng 9 måneder

2. februar 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Guldkorn til søvn - dreng 9 måneder

Hej Helen

Vi har en søn Lucas på 9 1/2 mrd som ikke sover godt og som aldrig har sovet godt..
Vi har prøvet "go nat og sov godt" og det gik også godt 2 nætter hvor han næsten sov igennem hele natten (der var han omkring 4 mrd.)

Men efterfølgende er det ikke gået så godt. Lucas kan være vågen fra 2-28 gange på en nat, som regel 5-10 gange. Vi har prøvet meget forskelligt.

Da vi fik Lucas var jeg meget usikker! Var helt vild ked af det, da vi skulle hjem fra sygehuset, havde bare lyst til og blive.. Min mand glædede sig til vi skulle hjem. Jeg havde det rigtig svært de første 3 måneder. Græd hele tiden og følte ikke jeg nogensinde kunne gi vores barn noget som helst godt liv.. Snakkede meget med min sundhedsplejerske, havde en mild form for fødselsdepression. Men hun sagde det ikke var unormalt når man fik så lidt søvn som os..

Vi har tænkt meget på om det kan ha givet Lucas en form for usikkerhed og fra start fået dårlige sovevaner..

De første 3 mrd havde han ondt i maven og vi begyndte og gå til en zoneterapeut. Hun sagde det var kolik, men han græd ikke utrøstelig og det var som regel også kun om natten. Han tog benene op under sig og Klynkede (Lucas har aldrig grædt meget) tror så her set i bakspejlet og efter snak med andre at han måske fik for meget og spise..

I Starten fik han automatisk en babs i munden hvis han vågnede om natten.. Nok også fordi han ikke var så stor da han blev født (2885 - en uge for tidlig) Den første nat på sygehuset havde sygeplejerskerne ham, da han havde slugt meget fostervand og det drillede ham - zoneterapeuten mente det var det slugte fostervand som var skyld i hans mavekneb..)

Lukas vil ikke ha hverken sut eller flaske, og det har gjort det svært og få ham passet.. Familien har passet ham hjemme hos os og så har vi taget over, når vi er kommet hjem.. De har heller ik kunnet få ham til og sove og har svært ved og trøste ham når han vågner..

Min mand har været en fantastisk støtte og var hjemme den første mrd og senere en mrd. mere. Han har haft den overskud jeg har manglet og hjulpet meget med alt! Men det har været svært for ham og forstå hvorfor jeg havde det sådan og var bange for om det var hans skyld og jeg vidste ikke hvorfor jeg havde det som jeg havde det... - Men det er vi ovre nu. Min mand er rigtig go til hjælpe mig med og få snakket om tingene.

Lukas sover på sit eget værelse det har han gjort siden har var 4 mrd. Der begyndte han at sove rigtig skidt og mente det var os der måske vækkede ham - far snorker meget og meget højt :o) Det hjalp også kortvarigt.. Han sover i tremmeseng m. rand/himmel og har to stofbleer og en lille bamse til og falde i søvn med. Hans værelse og soveværelse er ovenpå hvor der er meget ro. Er det skidt? Har tænkt på om det er fordi han ik kan høre os når han skal sove..

Vi er begyndt og ha en lille natlampe tændt.. Ved godt det er imod rådene. Skal vi stoppe med det og bare la´døren stå på klem? (vi er nemlig lidt uenige om det..) Kan han være mere utryg i mørke?

Det vi har prøvet er:

1) Vi har fulgt "go nat og sov godt" (4 mrd gammel). Lagde ham, sagde go nat - mor og far elsker dig osv. Han ligger og hygger med bamsen og bleerne - lige indtil vi går.. så græder han lidt og lige så stille hidser han sig mere og mere op.. Vi er gået op til ham med 3 min mellemrum så 5 og har han ik skreget vildt meget er der gået længere tid. Der sov han næsten igennem 2 nætter - Yes! tænkte vi.. Det var så det.. Der har været noget sygdom som har stoppet vores goé sovevaner og det er svært og komme tilbage igen..

Nu har han fået astmatisk bronkitis og det gør, at hvis han skriger (ikke særlig længe) så er det 100% sikkert så kaster han op pga slim.... Så har vi prøvet og ta ham op inden det sker..

Siden december mrd har det været helt skidt med søvn. Han har vågnet en gang i hver time.. Jeg har taget ham op under sygdom og det er blevet en skidt vane. Har kunnet ligge ham igen og han er sovet videre, men ikke mere. Vågner så snart er blevet lagt, stopper når han kommer op osv.. Der har far så kunnet putte ham ved og lægge ham om på siden og putte dynen om ham men det sluttede også..

2) Det blev for meget. Mange har sagt til os om vi har prøvet bare og la ham græde.. Det gjorde vi så som regel med en opkast først.. Han græd i 2 timer. I starten gik vi ind til ham og sagde ssshh og nu skal du sove osv uden at røre ved ham.. Men så gik han bare helt i selvsving når vi kom ind og ikke tog ham op.. Når han så endelig faldt i søvn sov han 4-5 timer og så var der en skrigetur på ca 1 time om natten hvor vi bare ku ligge og høre på hvor ulykkelig han var - det var forfærdelig!!! Det gjorde vi 2 nætter så kunne vi holde det ud mere.. Får helt tårer i øjnene nu..

Så fandt jeg din hjemmeside og læste om det at være hos ...

Annonce

... ham uden at røre ham, men bare være inde på værelset. Det hjælper rimelig godt. I starten tog det 40 min og nu svinger det mellem 10-30 min. men han vågner stadig mellem 2-10 gange om natten. Mest 5-6 gange.. hvilket jo også er godt i vores verden... :0)
Efter at ha læst flere af dine svar tror jeg måske også at han spiser for lidt i løbet af dagen..

Lucas er en glad og mild dreng (om dagen:0) leger godt og "kravler" rundt (hiver sig frem på maven) Er ik bange for fremmede - er meget tillidsfuld. Har altid synes han spiste ok. Vil ikke ha mælk eller MME heller ikke i krus, men vil meget gerne ha vand! - og gerne med sugerør. Så derfor har jeg også ammet ham en del ved siden af den faste føde for at være sikker på han fik sin mælk (min sundhedsplj. sagde det var fint - hun har ik kunnet hjælpe meget med søvnen da hun heller ik har kunnet få hendes børn til og sove..) Lucas sover IKKE længere om morgenen selvom han kommer senere i seng eller har været meget vågen - men tar en lang formiddagslur så..

Vores dag ser sådan ud lige for tiden..

Får babs ca 1 time før vi står op så sover han som regel 1,5-1 time mere. Han vil ikke sove inde i vores seng og har heller ik været vant til det som helt lille. Tror bare at der skal leges og tumles hvis vi tar ham ind i vores seng. (Det gør vi om morgenen når vi skal op hvor vi hygger og leger)
Vi står op kl 6-7.

havregrød ca 2,5 dl med 1-2 tsk kærgåden og lidt sukker kl ca 7.30-8

Får babs inden han puttes til formiddag. Sover mellem 1-2 timer som regel 1,5 time mellem 9-11.30 afhængig af hvornår vi er oppe.

fuldkornsgrød (Beauvais) ca 1,5-2 dl lidt frugt eller frugt mos kl ca 11.30-12.30

får babs inden puttes til eftermiddag sover ca 1-1,5 time mellem 13.30-16. prøver og få lagt luren sådan at han vågner kl 15.
(nogen gange når luren bliver sen feks kl 14.30-15 til 16. vækker vi ham kl 16 selv om han godt kan sove mere.)

Får ca 1,5 dl yoghurt og evt frugt eller frugtmos

får aftensmad kl 17.15-17.30 ca 2,5 dl kartoffel,(ca 50%) div. grøntsager(ca 30%) og kød (ca 20%) blendet grov med sødmælk og 1-2 tsk kærgården og frugtmos. Når vi så spiser lige efter sidder han med rosiner/frugt stykker/evt lidt hvidt brød og spiser selv. Vi giver ham og lidt af vores mad bare for at han skal smage lidt på det (meget lidt).

kommer i bad (ikke hver aften)

Får babs inden han puttes til nat kl ca 19.30

Han får ikke babs om natten og vil som regel heller ik ha vand

Jeg kan godt se ud fra nogle af de andre besvarelser at han skal til og ha mindre babs og mere fast føde.. Han vil ikke ha rugbrød har prøvet og dyppe det i mælk m.m. men han vil bare ik ha det.. kommer det lige pludselig? Han får nem brækfornemmelser og kaster nogengange op når han får "stykker" i munden og de er altså ik ret store. Han har 4 tænder og 2 kindtænder som kan fornemmes.

Når vi putter ham går vi rundt på hans værelse mens natlampen er tændt, jeg nynner en sang, og han bliver lagt "go nat - mor og elsker dig - nu skal du putte" og så ligger han som regel og hygger sig, pludrer. Vi er der hele tiden så han kan se os. Begynder og græde hvis han ik kan se os. - Det lykkes nogen gange. Så kan det være vi lige skal ligge ham om på siden på et tidspunkt og putte dynen om ham og så sover han. Det har vi gjort nu i ca 14 dage. De sidste dage er han vågnet 1-2 gange hvor han bare skal om på siden og ha dynen om sig.

Den sidste uge har Lucas haft skarlagensfeber og været rigtig skidt. Men nu vil vi gerne ha indarbejdet nogle goé sovevaner

Det går bedst når det er far som putter og går op om natten. nogen gange vil han ikke sove igen og så tar farmand over og så sover han efter 1 min som regel.. Men han skal altså op kl 5.30 så det er hårdt og jeg er så træt af at jeg ikke kan gøre det... Jeg begynder på arbejde om 1 mrd så vi ville forfærdelig gerne om du har et par guldkorn til os..

Han sover godt om dagen i barnevogn - vil ik sove i sin seng om dagen.. Går med ham i barnevogn 2-10 min og stiller ham nogen gange inden han sover helt.

Han vejer 9,5 kg

I nat når han vågnede ville han bare ik sove igen. Jeg ku godt vende ham om på siden igen og så sov han - 5 sek.. så vendte han om på ryggen igen og ville ikke tilbage på siden og skreg helt vild.. så tog far over - 1 min og han sov igen.. senere på natten samme tur, men her kunne far ikke hjælpe... til sidst sad far bare derinde og lod ham skrige.. efter 40 min gik jeg derind og lagde ham på siden et par gange og han sov. Senere igen ku jeg igen ikke få ham til og sove.. far tog over og 1 min og han sov.... Er det bare en kamp vi skal ta? eller er der noget vi kan gøre anderledes? Det hjælper heller ik og lade være med og gå derind...

Vi mangler desperat nogle hjælpemidler og noget SØVN (i mere end 1 ½ time ad gangen...)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor