Sove om natten uden amning

22. december 2006

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Sove om natten uden amning

Kære Helen

Jeg har indtil nu fulgt interesseret med i din brevkasse fra sidelinjen, og fundet mange brugbare svar, men må nu selv melde mig på banen med nogle konkrete spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.

Jeg har en meget dejlig dreng på ni mdr, som lige fra fødslen har været meget aktiv og "på". Det har betydet, at han har været ekstremt dårlig til at sove både nat og dag, og altid har haft brug for hjælp til at "lukke ned" og sige godnat, enten i form af amning, køretur m. barnevogn etc.

Jeg har kæmpet RIGTIGT meget med hans søvn (eller mangel på samme!), hvilket desværre også har resulteret i et kæmpe søvnunderskud til mig. Det kommer bl.a. til udtryk ved at jeg stadig giver ham mad om natten når han vågner, da det er den eneste måde, jeg hurtigere kan få ham til at sove på igen, samtidig med at jeg kan hvile mig.

Ja, jeg er faktisk lidt flov over at indrømme at han stadig ammes om natten, for jeg ved godt, at det er helt forkert. Men det handler simpelthen bare om ren overlevelse for mig på det tidspunkt af døgnet, da jeg endnu ikke har sovet mere end 3 timer i stræk siden han blev født (han har aldrig villet tage flaske, så min kæreste har ikke kunnet tage den tjans et par nætter.) Og jeg trænger efterhånden rigtig meget til noget uafbrudt søvn - og det må min søn egentlig også gøre. Faktisk synes jeg, at han vågner hyppigere nu, end han gjorde, da han var f.eks. tre mdr. gammel.

Han vågner ca. hver anden time, og jeg prøver som regel at putte ham igen, men det er desværre ofte, at han rejser sig op igen efter fem min. Og det er så her, at jeg tyr til amning endnu engang.

Nå, det var en lille rodet intro til vores søvnmønster, som jeg håber giver dig et billede af vores situation. Mine spørgsmål drejer sig måske ikke overraskende om, hvordan vi kan få vendt dette billede, til noget mere holdbart for os alle.

Albert, som min søn hedder, har hidtil sovet i vores soveværelse, men meningen er nu, at han skal på sit eget værelse. Derfor tænker vi, at det nu er tiden, hvor han gerne skal lære, at man sover og ikke spiser om natten. Men vi er ...

Annonce

... noget i tvivl om hvordan vi skal gribe det hele an, da vi (især jeg) er ved at være lidt pessimistiske omkring hans søvn, og jeg er blot bange for, at det hele ender med, at jeg kommer til at løbe i pendulfart hele natten indtil han engang flytter hjemmefra;-)

Vores tanker omkring det er, at han fra første nat på eget værelse, skal vendes fra amning om natten. Vil det være ok at gøre dette i ét hug, eller skal vi vente til han har sovet alene nogle dage?

Jeg er lidt i tvivl om, hvor længe han skal kunne klare sige uden mad. Han får aftensmad kl.17-17.30 og bliver ammet og puttet et sted mellem kl.18 og 19. Han er helt færdig når han puttes, og vi kan derfor ikke trække den længere. Desværre, for som du nok kan regne ud, så står han ret tidligt op - somregel kl. 5-6.30.

Men skal jeg bibeholde en sen amning, eller er han gammel nok til at skulle klare sig til om morgenen?

Hvordan og hvad skal vi gøre, når vi kommer ind til ham om natten, og han ikke skal ammes?

Jeg er mest bange for at han pludselig bliver meget vågen eller ked af det, hvis han ikke ammes i søvn igen, dette har han nemlig en tendens til for tiden.

Der sker ufatteligt meget for ham i hans udvikling for tiden - han både kravler og rejser sig på livet løs, og dét tror jeg måske også er én af grundene til at han vågner så hyppigt. Samtidig skyder hans tænder frem med lynets hast og også dette er han noget plaget af. Men min bekymring går nok mest på, om der overhovedet er håb for os og vores ønskesøvn? Jeg mener, når han nu er blevet så gammel, kan man så stadig nå at lære ham at sove flere timer i stræk?

Det var godt nok en lang smøre jeg fik griflet ned.....jeg håber, at du kan finde hoved og hale i det, og ikke mindst gennemskue det overordnede tema:-)

Jeg glæder mig til at høre fra dig, og vil ønske dig en rigtig glædelig jul.

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Søs

Ps. Blot et lille tillægsspørgsmål: han er begyndt at vende sig om på maven for at sove, og jeg er i tvivl om, om dette er ok med den alder han har nu? Eller er det bedst stadig at vende ham, som jeg har gjort hidtil?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.