Brev:
Sove om natten uden amning
22. december 2006
Alder:
9 mdr.
Sove om natten uden amning
Kære Helen
Jeg har indtil nu fulgt interesseret med i din brevkasse fra sidelinjen, og fundet mange brugbare svar, men må nu selv melde mig på banen med nogle konkrete spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Jeg har en meget dejlig dreng på ni mdr, som lige fra fødslen har været meget aktiv og "på". Det har betydet, at han har været ekstremt dårlig til at sove både nat og dag, og altid har haft brug for hjælp til at "lukke ned" og sige godnat, enten i form af amning, køretur m. barnevogn etc.
Jeg har kæmpet RIGTIGT meget med hans søvn (eller mangel på samme!), hvilket desværre også har resulteret i et kæmpe søvnunderskud til mig. Det kommer bl.a. til udtryk ved at jeg stadig giver ham mad om natten når han vågner, da det er den eneste måde, jeg hurtigere kan få ham til at sove på igen, samtidig med at jeg kan hvile mig.
Ja, jeg er faktisk lidt flov over at indrømme at han stadig ammes om natten, for jeg ved godt, at det er helt forkert. Men det handler simpelthen bare om ren overlevelse for mig på det tidspunkt af døgnet, da jeg endnu ikke har sovet mere end 3 timer i stræk siden han blev født (han har aldrig villet tage flaske, så min kæreste har ikke kunnet tage den tjans et par nætter.) Og jeg trænger efterhånden rigtig meget til noget uafbrudt søvn - og det må min søn egentlig også gøre. Faktisk synes jeg, at han vågner hyppigere nu, end han gjorde, da han var f.eks. tre mdr. gammel.
Han vågner ca. hver anden time, og jeg prøver som regel at putte ham igen, men det er desværre ofte, at han rejser sig op igen efter fem min. Og det er så her, at jeg tyr til amning endnu engang.
Nå, det var en lille rodet intro til vores søvnmønster, som jeg håber giver dig et billede af vores situation. Mine spørgsmål drejer sig måske ikke overraskende om, hvordan vi kan få vendt dette billede, til noget mere holdbart for os alle.
Albert, som min søn hedder, har hidtil sovet i vores soveværelse, men meningen er nu, at han skal på sit eget værelse. Derfor tænker vi, at det nu er tiden, hvor han gerne skal lære, at man sover og ikke spiser om natten. Men vi er noget i tvivl om hvordan vi skal gribe det hele an, da vi (især jeg) er ved at være lidt pessimistiske omkring hans søvn, og jeg er blot bange for, at det hele ender med, at jeg kommer til at løbe i pendulfart hele natten indtil han engang flytter hjemmefra;-)
Vores tanker omkring det er, at han fra første nat på eget værelse, skal vendes fra amning om natten. Vil det være ok at gøre dette i ét hug, eller skal vi vente til han har sovet alene nogle dage?
Jeg er lidt i tvivl om, hvor længe han skal kunne klare sige uden mad. Han får aftensmad kl.17-17.30 og bliver ammet og puttet et sted mellem kl.18 og 19. Han er helt færdig når han puttes, og vi kan derfor ikke trække den længere. Desværre, for som du nok kan regne ud, så står han ret tidligt op - somregel kl. 5-6.30.
Men skal jeg bibeholde en sen amning, eller er han gammel nok til at skulle klare sig til om morgenen?
Hvordan og hvad skal vi gøre, når vi kommer ind til ham om natten, og han ikke skal ammes?
Jeg er mest bange for at han pludselig bliver meget vågen eller ked af det, hvis han ikke ammes i søvn igen, dette har han nemlig en tendens til for tiden.
Der sker ufatteligt meget for ham i hans udvikling for tiden - han både kravler og rejser sig på livet løs, og dét tror jeg måske også er én af grundene til at han vågner så hyppigt. Samtidig skyder hans tænder frem med lynets hast og også dette er han noget plaget af. Men min bekymring går nok mest på, om der overhovedet er håb for os og vores ønskesøvn? Jeg mener, når han nu er blevet så gammel, kan man så stadig nå at lære ham at sove flere timer i stræk?
Det var godt nok en lang smøre jeg fik griflet ned.....jeg håber, at du kan finde hoved og hale i det, og ikke mindst gennemskue det overordnede tema:-)
Jeg glæder mig til at høre fra dig, og vil ønske dig en rigtig glædelig jul.
På forhånd tak.
Med Venlig Hilsen
Søs
Ps. Blot et lille tillægsspørgsmål: han er begyndt at vende sig om på maven for at sove, og jeg er i tvivl om, om dette er ok med den alder han har nu? Eller er det bedst stadig at vende ham, som jeg har gjort hidtil?