Brev:
Svære at få til at sove
1. april 2006
Alder:
4 mdr.
Svære at få til at sove
Kære Helen
Vi har et sæt tvillinger, to piger, som er 4 mdr. gamle.
En kort beskrivelse af pigerne fra fødslen og til nu:
Jeg blev ’sat i gang’ 14 dage før terminen, hvilket er normal praksis ved tvillingefødsler. De blev født ved et udramatisk kejsersnit – det viste sig, at de ville ud samtidig. Hannah, som den mindste, 2700 kg, blev ved fødslen mast lidt af Carla, 3200 kg, så hun nu er lidt skæv i ryg og nakke, men bliver behandlet af en kiropraktor og har vist god fremgang.
Hannah har nu overhalet Carla i vægt og vejer 6700 kg, mens Carla vejer 6400 kg. Men kort sagt, de har det fint og trives, tager på, sludrer og kommunikerer fint begge to.
Problemet er, at vi desværre for sent fandt ud af at man er nødt til at lære små børn at sove.
Vi konstaterede efter ca. 2 mdr., at vi konstant gjorde et af tre mulige: fodrede, puslede eller vuggede et barn. Der var ingen struktur. Kun den, at de spiste hver 3. time. Det var ved at køre os ned.
Da desperationen stod os ud af ørerne, tog vi en snak med vores sundhedsplejerske. Hun foreslog, at vi læste ’God nat og sov godt’. Det gjorde vi og satte forsøget i gang. Det har nu kørt i snart 14 dage. Soveritualer med sovedyr, sut, ’nu skal du sove/have en lur og sov godt’. Man lukker døren og hvis barnet græder, går man ind til det barnet efter 1 min, 3 min, 5 min osv.
Det går sådan set fint nok om aftenen, men eftermiddagsluren går i skuddermudder hver gang. Begge piger er udpræget trætte. Gnider, næse, øjne og ører og er pivede. Vi tolker det som træthed og lægger dem til en lur. Men den er stensikker hver gang. De nægter at sove. Ofte går der en time til halv anden med ren skrigeri. Meget opslidende.
Intervallerne er ca. 3 min, 7 min, 13 min, 17 min og nu er de virkelig oppe i det røde felt begge to. For at de ikke ryger ind i næste spisning, vælger vi ofte at tage dem op blot de har sovet/været stille i 5-10 min.
Spørgsmålet er hvad vi kan gøre for at konvertere denne rædselsfulde eftermiddags-skrigetur til en effektiv eftermiddagslur.
Det skal lige siges, at de sover i hver sit rum.
En typisk dag:
Morgenflaske kl. 7
Lur i halvanden time kl. 8.30
Flaske kl. 10
Trille i barnevogn kl. 12-15
Flaske kl. 15
Lur 16.30 (helvedes luren!)
Flaske kl. 18
Bad
Aftenflaske kl 20
Sove/nat
PS: De spiser gennemsnitlig 140-160 ml. pr. måltid.
Med venlig hilsen
Marianne