Brev:
Har han en forkert rytme?
29. november 2005
Alder:
6 mdr.
Har han en forkert rytme?
Kære Helen
Emil på et halvt år vil efterhånden nærmest hverken lege, spise eller sove... Det sidste hverken dag eller nat. Jeg spekulerer på, om han er i en slags meget vanskelig fase, eller om vi simpelthen har en forkert rytme med ham om dagen, der spolerer der hele?
I et par uger har det meste af hans dag gået med at være pylret og/eller utilfreds. Han gider sjældent lege selv, brokker sig bare.
Maden er svær at få i ham, for som regel er han træt/utilfreds... eller et eller andet. Han vender hovedet væk, sprutter ned i skeen, hænger ud over stolen, rimper munden sammen - og så en gang imellem, hvis man endelig har fået noget i ham, kaster han op?! Han kaster også nogle gange op mellem måltiderne og om aftenen, når han er blevet puttet i seng. Det har han altid gjort, og vi aner ikke hvorfor...
Mht søvnen, så sover han 15-40 min af gangen om dagen, til gengæld er han den seneste uge begyndt at lægge sig til at sove midt i det hele, hvis man lægger ham på sengen eller gulvet. I dag faldt han i søvn på skødet af mig ved bordet, mens jeg snakkede i telefon et øjeblik. Det var ellers kun en time siden, jeg havde taget ham op af barnevognen, hvor han havde sovet sin ½ time. Men hvis jeg lægger ham ind i sengen vågner han op og nægter at sove, og lægger jeg ham så ud i vognen og triller, tjah, så tager han maks 15 min ½ time.
Om natten vågner han cirka hver anden time. Ikke altid for mad, han vågner bare. I nat vågnede han klokken 01 for mad, klokken 03.30 med et kæmpe skrig og klokken 05 lysvågen og begyndte at ligge og snakke og lege, derefter at brokke sig og græde. Ammede ham der. Sådan en nat er meget typisk. Som regel vågner han også 1-3 gange fra 20-24. Han står normalt først op ca. 7.30 og har gjort det nærmest siden fødslen. Han er også blevet sværere at få til at falde i søvn om aftenen, hvilket ellers aldrig har været et problem. (amning og så i seng.)
HVAD SKER DER??
Som sagt funderer jeg på, om hans rytme er helt skæv, og om det er derfor, at ingenting fungerer?
5-6 amning
8.00 op
9-9.30 morgenmad
10.30 amning og sove
Herefter... tjah....
I lang tid har han så sovet en times tid eller to om formiddagen... og så er skemaet fortsat således:
12.30 op
13.30 frokost
15.30-16 sove (cirka en time)
18-18.30 aftensmad
19.30-20 sove.
23-01 amning
02, 04, etc. vågne, vågne, vågne
Men det fungerer altså ikke længere.
Har du et forslag til, hvordan man kunne lave en hensigtsmæssig rytme med ham?
Eller forslag til, hvorfor det hele kører sådan rundt? (Han har altid sovet ekstremt dårligt om natten.)
Venlig hilsen
Emils lidt trætte mor