Har han en forkert rytme?

29. november 2005

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Har han en forkert rytme?

Kære Helen

Emil på et halvt år vil efterhånden nærmest hverken lege, spise eller sove... Det sidste hverken dag eller nat. Jeg spekulerer på, om han er i en slags meget vanskelig fase, eller om vi simpelthen har en forkert rytme med ham om dagen, der spolerer der hele?

I et par uger har det meste af hans dag gået med at være pylret og/eller utilfreds. Han gider sjældent lege selv, brokker sig bare.

Maden er svær at få i ham, for som regel er han træt/utilfreds... eller et eller andet. Han vender hovedet væk, sprutter ned i skeen, hænger ud over stolen, rimper munden sammen - og så en gang imellem, hvis man endelig har fået noget i ham, kaster han op?! Han kaster også nogle gange op mellem måltiderne og om aftenen, når han er blevet puttet i seng. Det har han altid gjort, og vi aner ikke hvorfor...

Mht søvnen, så sover han 15-40 min af gangen om dagen, til gengæld er han den seneste uge begyndt at lægge sig til at sove midt i det hele, hvis man lægger ham på sengen eller gulvet. I dag faldt han i søvn på skødet af mig ved bordet, mens jeg snakkede i telefon et øjeblik. Det var ellers kun en time siden, jeg havde taget ham op af barnevognen, hvor han havde sovet sin ½ time. Men hvis jeg lægger ham ind i sengen vågner han op og nægter at sove, og lægger jeg ham så ud i vognen og ...

Annonce

... triller, tjah, så tager han maks 15 min ½ time.

Om natten vågner han cirka hver anden time. Ikke altid for mad, han vågner bare. I nat vågnede han klokken 01 for mad, klokken 03.30 med et kæmpe skrig og klokken 05 lysvågen og begyndte at ligge og snakke og lege, derefter at brokke sig og græde. Ammede ham der. Sådan en nat er meget typisk. Som regel vågner han også 1-3 gange fra 20-24. Han står normalt først op ca. 7.30 og har gjort det nærmest siden fødslen. Han er også blevet sværere at få til at falde i søvn om aftenen, hvilket ellers aldrig har været et problem. (amning og så i seng.)

HVAD SKER DER??

Som sagt funderer jeg på, om hans rytme er helt skæv, og om det er derfor, at ingenting fungerer?

5-6 amning
8.00 op
9-9.30 morgenmad
10.30 amning og sove

Herefter... tjah....
I lang tid har han så sovet en times tid eller to om formiddagen... og så er skemaet fortsat således:

12.30 op
13.30 frokost
15.30-16 sove (cirka en time)

18-18.30 aftensmad

19.30-20 sove.

23-01 amning

02, 04, etc. vågne, vågne, vågne

Men det fungerer altså ikke længere.
Har du et forslag til, hvordan man kunne lave en hensigtsmæssig rytme med ham?
Eller forslag til, hvorfor det hele kører sådan rundt? (Han har altid sovet ekstremt dårligt om natten.)

Venlig hilsen
Emils lidt trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla