Urolige nætter 9 mdr.

23. maj 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Urolige nætter 9 mdr.

Hej Helen,

Som du tidligere skrev til mig, ville min baby snart finde en god rytme med to lure om dagen. Det er nu sket – skønt!

Denne gang omhandler mit spørgsmål noget lidt andet.

Motorisk er min datter helt utrolig fremmelig. Hun er lige fyldt 9 mdr. og er meget tæt på at tage sine første selvstændige skridt. Hun har altid været meget fremmelig på det punkt, så det kommer ikke som nogen overraskelse.

Grunden til jeg nævner dette er, at vores nætter den sidste tid er blevet meget urolige. Hun er sværere at putte og græder, når jeg lægger hende fra mig (hun vugges i søvn) uanset hvor længe, jeg sidder, før jeg lægger hende. Det samme gør sig gældende, når hun vågner om natten. Hverken sutten, bryst el. lign. er nok – hun SKAL tages op og vugges. Nogle gange tager det mig op til en time, før hun er "langt nok væk" til at blive lagt, uden at vågne op med det samme i gråd. Hun vågner ikke, men er urolig.

Derudover "vågner" hun tidligt hver morgen. Tit mellem 5 og 6, hvor hun på ingen måde kan lægges igen uden at vride sig og græde med det samme. Hun er ikke færdig med at sove, men kan ikke selv komme videre. Derfor tyr jeg til slyngevuggen, hvor hun så sover videre til 6.30-7.

Mit problem er, at vi snart skal på sommerferie, hvor der ikke er mulighed for hverken at ...

Annonce

... vugge en helt masse i forbindelse med søvnen og slet ikke have slyngevuggen med. Det bekymrer mig meget, for hvad så, når hun vågner tidligt og er urolig? Hvad gør jeg så?

Findes der en måde, jeg kan gøre nætterne roligere, så hun ikke "vågner" tidligt og har brug for alt det vuggeri? Kan det skyldes motorisk uro grundet hendes hurtige udvikling? Har du andre tanker omkring min problemstilling?

Du får lige vores rytme her:

6.30-7: Vågner, bliver ammet og hygger en halv times tid i sengen.

Får herefter morgenmad – spiser rigtig godt.

3,5 time senere går hun til første lur. Her sover hun næsten aldrig omkring 1,5 time.

Vågner, får frokost. Spiser fast føde og meget af det.

Herefter er der de planer, vi nu engang har. Hun er MEGET aktiv generelt og sidder sjældent stille i sine vågne timer – overhovedet.

3,5-4 timer senere sover hun sidste lur. Den er 45 min.-1,5 time, afhængig af, hvornår hun vågnede om morgenen.

Aftensmad kl. 18 samt natgrød ved 20-tiden. Lidt forskelligt, om hun vil spise så meget her.

Sengetid er altid omkring kl. 21 +/- et kvarters tid.

Om natten sover hun i snit 9,5 time. Hendes samlede sovetid over en dag er mellem 12-12,5 time. Det har den været længe, og min opfattelse er, at hun trives med det antal timer.

Jeg håber, at du kan hjælpe!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.