Dagsrytme 4.5 mdr

8. maj 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dagsrytme 4.5 mdr

Hej Helen,

Min søn på ca 4,5 måned mangler fortsat en god dagsrytme. Hans storesøster er præcis 2 år ældre, så vi har nok ikke sat det så meget i rammer, da hendes rutiner har domineret. Far tager dog barsel over om et par måneder, så vi vil gerne have mere struktur på inden da - både ift skemad og nattesøvnen.

Han vågner lidt meget om natten (typisk med luft i maven), og her er brystet klart mest effektivt. Så sjatspiser han lidt, falder videre i søvn og vågner så igen 60-90 minutter senere. Ift skemad så er vi begyndt på lidt grød, men det meste ryger ud igen. Det virker ikke som om, han ikke kan lide det - det ryger bare ikke ned. Mit håb er, at en solid rutine vil hjælpe på både søvnen og maden.

Der er et par tidspunkter som meget ...

Annonce

... gerne må blive tilgodeset ift rutine:

- Vi vågner kl 06 (der står storesøster op)
- Han skal helst være klar til lur kl 08 (der skal han med over i barnevogn og aflevere storesøster)
- Vi spiser aftensmad ca 17.30
- Han skal helst være glad kl 19.15-20 (der bliver storesøster puttet)
- Far og mor plejer at gå i seng ca 21-21.30

Indtil nu er han fuldammet, og amningen fungerer egentligt fint. Det bliver dog ofte til flere mindre måltider, da jeg ikke helt har overblikket. Jeg har dog overvejet at give ham en flaske mme omkring sengetid i håbet om at holde ham bedre mæt om natten - men jeg er i tvivl om, om jeg risikerer at give ham mere ondt i maven.

Dit forslag til en rytme vil være meget værdsat, kan ikke lige "få hul" på det...

Tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.