Brev:
Dagsrytme 4.5 mdr
8. maj 2023
Alder:
4 mdr.
Dagsrytme 4.5 mdr
Hej Helen,
Min søn på ca 4,5 måned mangler fortsat en god dagsrytme. Hans storesøster er præcis 2 år ældre, så vi har nok ikke sat det så meget i rammer, da hendes rutiner har domineret. Far tager dog barsel over om et par måneder, så vi vil gerne have mere struktur på inden da - både ift skemad og nattesøvnen.
Han vågner lidt meget om natten (typisk med luft i maven), og her er brystet klart mest effektivt. Så sjatspiser han lidt, falder videre i søvn og vågner så igen 60-90 minutter senere. Ift skemad så er vi begyndt på lidt grød, men det meste ryger ud igen. Det virker ikke som om, han ikke kan lide det - det ryger bare ikke ned. Mit håb er, at en solid rutine vil hjælpe på både søvnen og maden.
Der er et par tidspunkter som meget gerne må blive tilgodeset ift rutine:
- Vi vågner kl 06 (der står storesøster op)
- Han skal helst være klar til lur kl 08 (der skal han med over i barnevogn og aflevere storesøster)
- Vi spiser aftensmad ca 17.30
- Han skal helst være glad kl 19.15-20 (der bliver storesøster puttet)
- Far og mor plejer at gå i seng ca 21-21.30
Indtil nu er han fuldammet, og amningen fungerer egentligt fint. Det bliver dog ofte til flere mindre måltider, da jeg ikke helt har overblikket. Jeg har dog overvejet at give ham en flaske mme omkring sengetid i håbet om at holde ham bedre mæt om natten - men jeg er i tvivl om, om jeg risikerer at give ham mere ondt i maven.
Dit forslag til en rytme vil være meget værdsat, kan ikke lige "få hul" på det...
Tak!