Baby 5 måneder sover dårligt om natten

22. februar 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Baby 5 måneder sover dårligt om natten

Kære Helen,

Vi har en glad og dejlig dreng/lillebror på 5 måneder (født 36+3), som er glad, udvikler sig motorisk som han skal osv. Min udfordring efterhånden det at hans nattesøvn ikke bliver bedre med tiden - tvært i mod. Han har mere eller mindre de sidste 2-3 måneder sovet på samme måde: 10-12 timer om natten (bliver træt ved 20-20.30), en lang formiddagslur (2-3 timer), og to kortere lure (45 min +/-).

De seneste 2-3 uger er det dog gået den forkerte vej med nattesøvnen især. Han er oftest let at putte og kræver ikke meget hjælp - men, han vågner typisk de fleste aftener allerede efter 45 min og derefter hver 1-2 ...

Annonce

... timer natten igennem og vil ammes. Han har tidligere taget sut i forbindelse med søvn, men vil det ikke længere (bliver sur, ked, laver ‘opkast bevægelser - vi ved ikke hvorfor).

Vi har lille så stille forsøgt opstart på grød den seneste uge i tilfælde af det handler om sult, men han er meget lidt interesseret. Han vil heller ikke tage flaske med mindre det er med min mælk.

Jeg er derfor ved at løbe tør for ideer… han har godt nok været mere eller mindre snottet/forkølet siden efteråret, da hans søster på 2 år tager ALT med hjem fra vuggestuen. Ved ikke om det betyder noget.

Håber du kan hjælpe!

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland