4 måneder og dagsrytme

12. november 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 måneder og dagsrytme

Kære Helen

Vores dejlige tut har en meget anderledes dagsrytme end den fra din bog om børn og mad, som vi stiler efter at ramme. Alting sker en time tidligere. Dvs. at han f.eks. er meget træt allerede kl 8.30, hvis han står op kl 7 om morgenen.

Han sover pt. meget korte lure, og selvom jeg prøver at putte ham 2-4 gange igen til middagslur, sover han for tiden kun ca. 45 min./60 min. Så er han træt til eftermiddagslur kl 15 og går faktisk i seng for natten ml kl 18 og 18.30. Han sover hele natten, kun afbrudt af spisning eller evt. prutning/ondt i maven, som han desværre nogle gange stadig har.

Vi er begyndt på grød til ...

Annonce

... middag, og han er meget interesseret og spiselysten. Jeg giver ham ganske lidt og tynd grød med modermælk. Han har stadig kun afføring 1 x ugen. Den er ikke hård. Han har ikke mere ondt i maven, efter at vi er startet på grød.

Spørgsmålet er, hvor meget vi skal, eller ikke skal, forsøge at "pille" ved hans rytme?

Formiddagsluren er også ret kort 45 min. - 60 min.
Jeg giver ham grød omkring kl 11, inden han bliver alt for træt, og dermed sur, og prøver at udsætte amningen så længe så muligt, så han bliver lagt til middagslur omkring kl 12, ofte lidt før.

Råd og ideer modtages med kyshånd.

Bedste hilsner
Maria Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg