Nattesøvn - hvad er holdbart i længden?

18. oktober 2022

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Nattesøvn - hvad er holdbart i længden?

Hej Helen,

Så er der opstået en ny situation med lillebror og søvn.

Vi havde 6 mdr., hvor han næsten uden undtagelser kun ville sove 38 min. ad gangen (én søvncyklus), og så vågnede han op hvis vi ikke gik med ham (nogle gange vågnede han alligevel).

Jeg har siddet ca. 4 mdr. på en havestol ved siden af barnevognen, så jeg var klar i det øjeblik jeg kunne høre vejrtrækningen ændre sig, og så var vi ude og gå. Til sidst kunne jeg trille vognen lidt frem og tilbage og så fandt han ro igen. Dette kunne tage ca. 20 min - meget stædig lille dreng.

Vi anskaffede os en SleepyTroll, da han blev 8 mdr., og jeg aldrig rigtig fik noget ro i løbet af dagen. Det har gjort, at han sover mellem 1,5 og 3 timer ad gangen - stor fordel. Den har et sensor-mode, så den kun starter, når han siger noget eller bevæger sig. Altså bør den ikke være i bevægelse under hele luren.

Han har altid været god til at falde i søvn uden bevægelse, og klarer det uden problemer i barnevognen, og han kan også godt lægges i seng uden at der er bevægelse eller andet. Han har faktisk aldrig haft behov for bevægelse til at falde i søvn - kun til at blive i søvnen.

Han har indtil nu fået flaske liggende i sengen, som du anbefalede tidligere. Dog er det ikke altid han falder i søvn med flasken og andre gange puttes han helt uden.

Han bliver dog ked af det ret konsekvent mellem 22-23 og igen 01-03. Her er det rigtig svært at trøste uden at give flaske. Derudover bliver han urolig og får vækket sig selv mellem 4-5.30, hvis vi ikke er i værelset og kan hjælpe ham videre.

Han tager sutten, men om natten har den ingen/lille effekt.
Han har aldrig rigtig ville ligge i armene og ...

Annonce

... vugges til ro, så for at dagen ikke skal starte kl. 4, og da vi samtidig har fjernet den ene af 2 natflasker, så har vi fundet ud af, at han falder til ro, hvis han kommer ned og ligger med en af os på madras på hans værelse. Der finder han rigtig god ro, og kan både undvære natflaske og sover længere.

Spørgsmålet er bare om hvor holdbart det er i længden, og hvad vi kan gøre i stedet?

Hans dag ser ud som følger;

vågner mellem kl. 6-7.30 (hvis vi hjælper ham på madrassen. Ellers hedder den nærmere kl. 5)

morgenmad mellem kl. 7-8

snack omkring kl. 9

sover som regel fra kl. 9/9.30 og alt fra 45 min til 3 timer.

frokost tidligst kl. 11.30

2. lur varierer jo rigtig meget afhængigt af hvor længe han sov til formiddag. og har det været en lang lur tager han enten 40 min eller springer den helt over.
Men er han vågnet tidligt, så sover han ca. kl. 13 og et par timer frem.
Tager han en lang lur sover han først igen ca. 15/15.30 og kun 30-40 min.

Han kan sagtens være vågen fra kl. 13.30-19.30, hvilket jeg synes er længe i forhold til hans alder.

snack kl. 15.30/16

aftensmad kl. 17/18

aftengrød ca kl. 19

flaske (200ml) til natten ca. 19.30/20. Han får den delvist i armene, delvist i sengen. Vi hører hans godnatsang/melodi fra Norly, som han har hørt det sidste 6 mdr. - det har en beroligende effekt på ham - også om natten.

flaske (200ml.) omkring kl. 23

flaske (100ml) kl. ca. 2/3 (det er denne vi er ved at fase ud)

Et par input til hvordan vi kan hjælpe ham med nattesøvnen vil være rigtig dejligt. Vi er meget bange for at få skabt (flere) dårlige vaner, som kræver vi skal være på hans værelse om natten.

Mor til Lillebror

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.