Skal vi ændre putteritual nu?

28. september 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Skal vi ændre putteritual nu?

Hej Helen,

Min søn er nu knap 10 måneder og han har det rigtig godt. Trives i vuggestuen og udvikler sig i lynets hast.

Jeg er dog kommet til at tænke på hvornår det er tid til at ændre hans putteritual.
I dag ser hans ritual således ud: Nattøj, D-dråber, Flaske mens vi snakker om dagen og vores natugle spiller i baggrunden, puttes med sut og klud.

Det fungere rigtig godt og han er god til at sove når han bliver lagt. Nogle dage leger han en smule og falder derefter i søvn andre dage falder han i søvn mens han får flaske, vågner når han bliver lagt men lukker ...

Annonce

... med det samme øjnene og sover videre.

Min tvivl kommer fordi jeg jo egentlig ikke synes vi skal ændre noget som fungere – MEN… Tiden går og inden jeg får set mig om er han jo over 1 år og skulle gerne vil at puttes uden mælk.

Jeg tænker derfor på om det er en fordel allerede nu at ændre lidt. Så han får flasken før nattøj og ellers samme ritual. For at tilvænne ham at sove ”uden flasken” altså en blødere overgang.

Men er det overhovedet nødvendigt eller skaber det bare unødvendigt kaos?

Håber du vil give os et par råd med på vejen.

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder