Problemer med søvn - 10 mdr.

2. august 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Problemer med søvn - 10 mdr.

Hej Helen,

Jeg har behov for et godt råd omkring at falde i søvn, samt hvordan man undgår mange opvågninger.

Lige lidt baggrundsviden.....

Min søn August er nu 10 måneder, han kom til verden i uge 31, altså 8 uger før termin. Han blev taget ud ved akut kejsersnit, grundet for lav vægt, på grund af svangerskabsforgiftning.
Ud over den lave vægt har han endnu ikke haft de store udfordringer, allerede dagen efter blev han taget ud af kuvøsen, og kunne herefter tilbringe det meste at døgnet på min mave.

Han har lige fra fødslen været vant til at ligge helt tæt på mig, og han har også været vant til at blive forstyrret mange gange i løbet af dagen og om natten, jeg tænker at det må have en påvirkning på vores nuværende situation.

Situationen er nu ...

For det første er han utrolig svær at få til at falde i søvn, han kæmper for at holde sig vågen, han kan være lige ved at give efter og så begynder han at sprælle med arme og ben og så er det forfra igen, jeg har det som om han ligger og tænker " jeg må bare ikke falde i søvn". Jeg er holdt op med at amme ham i søvn, nu vugger jeg ham kun, men heller ikke det virker altid.

Jeg har prøvet alt for at få han til at finde ro i kroppen og falde i søvn uden at blive vugget. Men intet har indtil videre virket. Puttetitualer er nu - varmt bad, amning, lige blid nus på kroppen og herefter vugges han i søvn. Hvordan lærer jeg ham at finde ro i kroppen så han kan falde i søvn selv.?

Min næste udfordring er at han vågner mange gange om natten og når han sover middagslur, hver gang han vågner, har han behov for at blive vugget i søvn igen. Lige siden ...

Annonce

... vi kom hjem fra sygehuset har jeg været nød til at ligge ved siden af han når han sover, gerne med en hånd på hans mave, eller om natten et bryst i munden, er jeg der ikke når han vågner bliver han ofte meget ked af det og kan være ret svær at få til at falde i søvn igen. Også en situation jeg gerne vil ud af, da jeg efter 10 måneder, savner lidt tid sammen men min store datter samt min kæreste.😀 Men hvordan lærer jeg ham at sove videre, selv om jeg ikke ligger lige ved siden af (han har hele tiden sovet sammen med os i dobbeltsengen, aldrig alene og aldrig i barnevognen).?

Lidt om vores rutiner i løbet af dagen .... nedenstående er ca. tider.

06:00 står vi ca op - det gør den øvrige familie, så der vågner august også.
07:00 morgenmad primært grød.
09:00 formiddagslur, desværre kun 30 min.
10:00 frokost grøntsagsmos med fisk eller kød, jeg har endnu ikke haft succes med rugbrød.
12:00 lidt grød, så jeg er sikker på han er mæt til middagsluren.
12:30 middagslur, ca 2 timer, med 2-3 opvågninger hvor han skal vugges i søvn.
15:00 lidt frugt med grød eller bolle.
17:15 aftensmad
18:15 bad
18:30 amning, nus og vugges i søvn, han falder ca. i søvn ved 19 tiden.
21:30 amning
01:00 amning
04:00 amning
05:00 amning

I mellem amning samt først på aftenen, vågner han flere gange, og skal vugges i søvn igen, nogle gange kan jeg få han til at sove videre ved at sige beroligende lyde.

06:00 starter vi forfra igen.

Vi har forgæves forsøgt sut og sutteflaske, men han foretrækker brystet. Sutten bruger han mest som legetøj, så den kan ikke brugst som trøst.

Med venlig hilsen
Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet