Vågne timer midt om natten

30. maj 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågne timer midt om natten

Kære Helen

Endnu engang tak for dine gode svar og meget brugbare råd.

Dagens spørgsmål drejer sig (igen) om lillebror og hans nattesøvn.
Vi har jo et ønske om, at storesøster og lillebror skal sove på samme værelse. Men mindstemanden sover stadig meget uroligt og har brug for hjælp mange gange i løbet af natten. Så det er udskudt lidt endnu (du nævnte i et tidligere brev, at vi måske kunne prøve, når han er omkring 11 måneder).

Lillebror lader til at være påbegyndt et af sine tigerspring. Han er meget pjevset og virker rastløs i løbet af dagen. Han kravler rigtig flot nu, og kan selv stille sig op af vores sofa og storesøsters legekøkken. Og hvis vi holder ham i armene / hænderne, forsøger han at gå. Så der er sket virkelig meget på flere områder over den sidste måned.

Han spiser også flot - grød til morgenmad, brød og frugt til formiddag (hvis han er vågen længe nok), brød, grønt, mos til frokost, flaske før sin lur, en eftermiddagssnack kl. 16 og ellers mad med familien kl. 17 (der er storesøster typisk sulten) og så mos igen kl. 18. Nogen gange får han også en omgang grød kl. 19 og så flasker kl 20 og 23.

Han falder typisk i søvn i løbet af 15 min om aftenen. Og hvis det trækker ud, står vi op og tager ham med nedenunder og prøver igen, når han giver tegn (som du har foreslået). Problemet er, at han nu kan stille sig op på alle fire og dermed vækker sig selv. Og ...

Annonce

... når han så er vågen, kan det tage op til tre timer at få ham i søvn igen. Som fx i nat hvor han sov fra kl 19.45 til 22. Her vågnede han og sov først igen kl. 1. Herefter sov han godt frem til kl. 7.30.

Men efter sådan en nat kan han godt sove længe til formiddag, og om eftermiddagen skal vi typisk vække ham, for at han ikke sover for længe. Nætterne er bare rigtig dårlige nu - skyldes det "bare" tigerspring og udvikling?

Vi giver ham nogle gange lidt sukkervand om natten (i mellem kl 3 og 5), fordi det lader til at berolige ham. Og så er han en stor basse på 11 kg, og han virker mere tørstig, nu hvor det er blevet varmere om natten.

Men hvad kan vi gøre for at hjælpe ham igennem natten uden at vågne? Og er det en fejl at tage ham op, når han vågner? Han griner og smiler glad op til os og er åbenlyst klar til leg. Men skal vi lade ham ligge og selv finde roen igen - til trods for stigende utilfredshed?

Vi er virkelig (især min mand, der er på barsel nu) ved at gå i opløsning af søvnmangel.
Når han vågner, inden vi selv går i seng, og derefter sover dårligt, er der ikke meget søvn til den af os, der har sovet sammen med lillebror. Altså i dobbeltsengen med lillebror ved siden af i tremmesengen. Den anden forælder sover ved siden af storesøster på hendes væresle. Hun sover lykkeligvis rigtig godt og helt uden ballade :-)

Vi håber meget, du kan hjælpe.

Kærlig hilsen
LJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor