Brev:
Hvordan får jeg ham til at sove længere?
20. april 2016
Alder:
9 mdr.
Hvordan får jeg ham til at sove længere?
Hej Helen.
Jeg må endnu engang søge dit gode råd, og jeg håber virkelig at du kan hjælpe os.
Vores søn, Elliott, bliver 9 mdr. på søndag. Men han sover stadig meget korte intervaller om natten, og jeg er begyndt at blive bekymret for, hvordan det skal blive når jeg engang skal starte på arbejde igen.
Hans nuværende soverytme er således:
Kl. 17:30-18 spiser vi aftensmad, hvor han også spiser med. Han smager af vores mad, og så får han grøntsagsmos ved siden af, hvor han spiser en god portion.
Inden han skal i seng får han desuden modermælkserstatning. Han spiser ialt ca. 150-180 ml.
Kl. 18-19 bliver han puttet i seng, hvor han falder i søvn selv, uden de store problemer. (Han er startet i vuggestue d. 1/4, og siden da har der været nogle nætter, hvor jeg har måtte vugge ham for, at han kan finde ro - dog ikke til han falder i søvn - men lige inden)
Kl. 22-23 melder han sig og er sulten. Her spiser han igen 150 ml. MME
Kl. 2-3 melder han sig atter og er sulten, hvor han også igen kan spise 150 ml MME.
Så vågner han og er vågen omkring kl. 5:30-6, hvor han igen kan spise en god portion yoghurt eller frugtmos.
I løbet af dagen spiser han godt og får kun MME lige inden han skal sove til middag. Det er ham selv der har sagt fra. Hvis vi byder ham MME på andre tidspunkter, så nægter han at tage flasken.
Hvad angår søvn, så sover han ca en time til formiddag og ca 2-3 timer til middag.
Jeg aner ikke, hvordan jeg skal få ham til at sove i længere stræk. Jeg har forsøgt at give ham mindre MME om natten, men det resulterer i, at han bliver meget sur og nægter at lægge sig til at sove.
Det samme resultat får jeg, hvis jeg tilbyder ham vand i stedet for MME.
Jeg håber at du har et godt tip til, hvad vi kan gøre.
Med venlig hilsen
Elliotts Mor