Søvn - baby 4,5 mdr

24. februar 2005

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn - baby 4,5 mdr

Hej Helen,

Jeg skriver til dig igen vedr vores datter der nærmer sig de fem måneder. (f. 1.okt). Hun er i godt humør i løbet af dagen, sover som regel udenfor nogle timer, pludrer og er begyndt at lave skrige-lyde - alt sammen dejligt.

Men problemet opstår når hun skal sove om aftenen. Hun græder og græder og græder. Det har faktisk stået på lang tid nu. Vi har efterhånden prøvet alt. Vi har ikke noget fast tidspunkt hun kommer i seng på, da vi aldrig har kunnet lægge hende i seng uden at hun skulle vugges i søvn først. Jeg har overvejet at benytte "Godnat og sov godt"-bogen, men vi prøvede nogle af teknikkerne som vi havde det godt med og det holdt kun i to dage. Vi har prøvet at lægge hende i seng før hun er træt.

Ind imellem tænker jeg på om hun mon fejler noget da hun græder og græder om aftenen af træthed. Jeg tror nu ikke hun gør, men jeg kan bare ikke forstå at hun ikke kan finde ro af sig selv og aldrig har kunnet det. Når vi lægger ...

Annonce

... hende i seng når hun er træt begynder hun at græde, her har jeg prøvet at vente med at tage hende op, forsøgt at holde hende i hånden, sunget, aet kind, stofble ved hovedet...hun bliver ved med at græde indtil hun bliver vugget i søvn. Jeg ved godt at hun heller ikke har været vant til andet.

Andre gange når hun græder af træthed og jeg lægger hende i sengen, så begynder hun at ligge og smile og lave grinelyde (hmmm) og virker slet ikke træt.

Det er også et problem for mig de få gange jeg har været i et storcenter (Fields). Hun ligger først og kigger og leger med et legedyr, smiler osv, men når hun så bliver træt, så begynder hun at skrige højt/græde....jeg synes ikke det er sjovt at være ude med hende.

Efterhånden har vi jo affundet os med at vores datter er sådan, det er bare hårdt når hun ikke kan finde ro. Bliver det mon bedre med tiden ?

Glæder mig til at høre fra dig og håber du har nogle opmuntrende ord eller råd.

Hilsen Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os