Desperat mor til Dagmar på 10 mdr.

8. september 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Desperat mor til Dagmar på 10 mdr.

Kære Helen.

Jeg har læst din bog om søvn til bevidstløshed og er glad for de mange fif der er til en god nattesøvn.

Desværre falder Dagmar lidt udenfor kategorierne (eller også tænker jeg ikke klart længere...) så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op nu.

Dagmar er født til tiden - en stor pige på 4600 g og 56 cm. Amning fuldt ud indtil 4 mdr., derefter suppleret med mos osv. Hun trivedes bedst med fast føde pga. refluks-lign. opkast/gylp. Dagmar har to storebrødre på 9 og 10 år.

Hun har sovet korte lure om dagen og ofte kun 2½ time i alt. Det gør sig stadig gældende. Ingen fast rytme med varighed, men dog lidt system i tidspunkt hun bliver puttet på.

Fra fødslen og til nu har søvnmønsteret om natten været det samme, med få ugers undtagelse. Dagmar var i ammeperioden vågen 1-2½ time hver nat. Ikke ked af det, ikke sulten, men bare vågen. Hun pludrede højlydt og blev efter lidt tid ked af det, men kun indtil hun mærkede at jeg var der.

Det mønster er fortsat og hun er stadig vågen hver nat. Alt fra ½-2½ time.

Hun spiser familiens aftensmad kl.17.30-18 og får 210 ml Nan 2 ved ...

Annonce

... 19-20-tiden. Hun vågner med meget tung ble og når hun er vågen i lang tid om natten så skifter jeg hende der, da hun ellers tisser igennem.

Udover den vågne periode sover hun uroligt generelt. Jeg får sjældent 2 timers sammenhængende søvn. Det kan være sutten hun mangler eller en hånd på maven/ryggen til at give ro.

Hun er meget aktiv i løbet af dagen. Jeg forsøger at finde ro med hende og hjælpe hende med at slappe af og geare ned med zoneterapi og massage. Hun er glad for sin mor men gider ikke sidde og putte sig og bliver heller ikke rolig særlig længe når jeg masserer og nusser. Det har været svært for andre mennesker at tage Dagmar og hun er stadig ikke på lang afstand af mig.

Hun er blevet sværere at putte. Ligger uroligt og har svært ved at finde ro. Vil ikke være hos os men vil heller ikke ligge i sengen.

I korte periode (et par uger af gangen) har hun sovet fra kl. 19.30-5.30. Det er jo alle tiders hvis det var standarden.

Usammenhængende brev jeg sender, men det er vist en afspejling af 10 måneder uden sammenhængende nattesøvn.

Glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Ann

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor