Brev:
Hjælp til god sove- og spiserytme
28. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Hjælp til god sove- og spiserytme
Jeg har valgt at tilmelde mig her, da jeg synes at det er en god brevkasse med en masse gode spørgsmål samt svar, som vi i vores hverdag kan identificere os med. Jeg har fuldt med på sidelinien og ønsker nu for første gang, at være den der stiller spørgsmål til vores drengs trivsel.
Vi har en skøn lille dreng på snart 4 måneder (født den 6.okt.), som vi har svært ved at få til at sove især om aftenen. Ved fødsel vejede han 2750 gram og var 51 cm lang og i dag 16 uger efter vejer han 5240 gram og 62 cm lang.
Jeg vil forsøge at give et nogenlunde billede af, hvordan en dag forløber os hos og derefter stille en række spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe os med i forhold til sove samt spisevaner.
Jaspar vågner ca. kl 8, hvorefter far tager ham ud på puslebordet og skifter samt leger med ham. Jaspar er utrolig glad om morgenen og livlig. Vi leger og pusler ham i ca. 1 ½ time, hvorefter han viser tegn på træthed, som vi tydelig kan se, idet han gnider sig i øjnene.
Jaspar falder oftest hurtig i søvn, men vågner ofte allerede efter en halv time til en time. Når han så vågner sover han først igen sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, men igen kun ½ time til en time.
Det skal dog lige siges, at vi går en tur i barnevognen efter middag, hvor han sover fint, sålænge vi går. Han sover dog max 2 timer i rap, når vi går tur.
Vi spiser aftensmad mellem 18 og 19, hvor Jaspar sidder i skråstol og hygger sammen med os. Derefter leger vi lidt og mellem 20 og 21 er han dødtræt. Han begynder og græde og bliver meget afhængig af mig, som oftest prøver at amme ham i søvn. Når dette lykkes sover han max 1 time, men oftest går aften fra kl 20 til 24 på at få ham til at sove.
Jeg vil dog lige sige, at vi har prøvet at svøbe ham ind, har dæmpet lys, synger for ham, går rundt med ham, sidder roligt på en stol og synger. Vi føler, at vi har prøvet alt for at hjælpe ham i søvn. Når han endelig falder i søvn omkring kl 24 sover han ca. 2 til 3 timer, hvorefter han spiser og sover igen. Han våger ca. 4 gange om natten.
Jaspar ammer fyldt ud hos mig. Det vil sige ca. hver 2 time og vi har forsøgt at suppl. med en flaske om aften, men den vil han ikke tage. Han bruger hellere ikke sut.
Ovenstående er hvordan en gennemsnitsdag ser ud.
Jeg vil lige slutte af med at sige, at rollerne herhjemme er ligeligt fordelt i dagstimerne, men om aftenen vil han sjældent være hos sin far.
Vores spørgsmål lyder således:
Hvordan kan vi hjælpe ham til at sove længere tid om dagen?
Hvordan hjælpe vi ham til at falde til ro om aften og sove længere tid?
Skal vi begynde med lidt fastere føde fx grød eller mos og hvis såfremt, hvordan skal dette foregå?
Tager han nok på (dette kan jeg især bekymre mig om)?
Hvordan kan vi få Jaspar til at være mere hos sin far om aftenen, så jeg evt. kan blive aflastet - Er der nogle måder vi kan afprøve?
Vi ser frem til at høre fra dig og håber at du kan hjælpe os:0)
Hilsen Annette