Hjælp til god sove- og spiserytme

28. januar 2005

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjælp til god sove- og spiserytme

Jeg har valgt at tilmelde mig her, da jeg synes at det er en god brevkasse med en masse gode spørgsmål samt svar, som vi i vores hverdag kan identificere os med. Jeg har fuldt med på sidelinien og ønsker nu for første gang, at være den der stiller spørgsmål til vores drengs trivsel.

Vi har en skøn lille dreng på snart 4 måneder (født den 6.okt.), som vi har svært ved at få til at sove især om aftenen. Ved fødsel vejede han 2750 gram og var 51 cm lang og i dag 16 uger efter vejer han 5240 gram og 62 cm lang.

Jeg vil forsøge at give et nogenlunde billede af, hvordan en dag forløber os hos og derefter stille en række spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe os med i forhold til sove samt spisevaner.

Jaspar vågner ca. kl 8, hvorefter far tager ham ud på puslebordet og skifter samt leger med ham. Jaspar er utrolig glad om morgenen og livlig. Vi leger og pusler ham i ca. 1 ½ time, hvorefter han viser tegn på træthed, som vi tydelig kan se, idet han gnider sig i øjnene.

Jaspar falder oftest hurtig i søvn, men vågner ofte allerede efter en halv time til en time. Når han så vågner sover han først igen sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, men igen kun ½ time til en time.

Det skal dog lige siges, at vi går en tur i barnevognen efter middag, hvor han sover fint, sålænge vi går. Han sover dog max 2 timer i rap, når vi går tur.

Vi spiser aftensmad mellem 18 og 19, hvor Jaspar sidder i skråstol og hygger sammen med os. Derefter leger vi lidt og ...

Annonce

... mellem 20 og 21 er han dødtræt. Han begynder og græde og bliver meget afhængig af mig, som oftest prøver at amme ham i søvn. Når dette lykkes sover han max 1 time, men oftest går aften fra kl 20 til 24 på at få ham til at sove.

Jeg vil dog lige sige, at vi har prøvet at svøbe ham ind, har dæmpet lys, synger for ham, går rundt med ham, sidder roligt på en stol og synger. Vi føler, at vi har prøvet alt for at hjælpe ham i søvn. Når han endelig falder i søvn omkring kl 24 sover han ca. 2 til 3 timer, hvorefter han spiser og sover igen. Han våger ca. 4 gange om natten.

Jaspar ammer fyldt ud hos mig. Det vil sige ca. hver 2 time og vi har forsøgt at suppl. med en flaske om aften, men den vil han ikke tage. Han bruger hellere ikke sut.

Ovenstående er hvordan en gennemsnitsdag ser ud.

Jeg vil lige slutte af med at sige, at rollerne herhjemme er ligeligt fordelt i dagstimerne, men om aftenen vil han sjældent være hos sin far.

Vores spørgsmål lyder således:
Hvordan kan vi hjælpe ham til at sove længere tid om dagen?
Hvordan hjælpe vi ham til at falde til ro om aften og sove længere tid?
Skal vi begynde med lidt fastere føde fx grød eller mos og hvis såfremt, hvordan skal dette foregå?
Tager han nok på (dette kan jeg især bekymre mig om)?
Hvordan kan vi få Jaspar til at være mere hos sin far om aftenen, så jeg evt. kan blive aflastet - Er der nogle måder vi kan afprøve?

Vi ser frem til at høre fra dig og håber at du kan hjælpe os:0)

Hilsen Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger