Godmorgen kl. 5.

10. august 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Godmorgen kl. 5.

Hej Helen:)

Har brug for hjælp og gode råd.

Vores er dreng er nu 9 mdr. Jeg har altid ammet ham fuldt ud! Dog har vi med tiden indført en flaske, som en del af putteritualet. Da han var ca. 8,5 mdr. begyndte han mere og mere at sige nej til brystet, inden han blev puttet ud til middagsluren! Hvorfor jeg valgte at stoppe med at amme der! Endvidere ammede jeg ham stadig en gang om natten. Han fik det i hvert fald tilbudt! Men der gik jo efterhånden længe inden mælken løb til og det medførte han vågnede helt op af at blive lagt til! Som regel lå jeg ham først til ved 4.30-5 tiden i håb om at han ville sove videre! Men uden held!!!

Begyndte lidt at tro, at han nok ikke havde brug for natamning! Hvilket os resulterede i at han tog meget længere stræk om natten og var måske kun vågen 1, max 2 gange for at få sutten!

Vi har været 4 dage i Skagen, hvor vi havde gæster stort set alle dage pånær en! Her sov han som en drøm og sov endda os igennem fra 19-5!! Men denne uge efter vi er kommet hjem har han været vågen ml 5-10 gange indtil han så står op kl 5! Og han bliver os ked af det, når vi nogle af gangene kommer derind!! Skal siges han ikke er vandt til så mange gæster hele tiden.

Har tænkt at det kunne være han manglede mælken om natten! Så har forsøgt at give ham en flaske med 110 ml kl 5, når han vågner! Det har givet pote en tre gange, hvor vi har fået ham til at sove videre til kl 7. Men til de fleste tider lykkes det os ikke at få ham til sove igen! Vi står derfor op! Det skal siges at han slet ikke er udhvilet og er ret pylret! Problemet ved at han får flasken kl 4.30-5 er, at han så ikke er sulten til sin havregrød som han får 6.30-7. Da han jo er ved at være godt træt os og kan ikke strækkes længere med maden inden han skal i barnevognen!

Endvidere har han i en periode fået laktolose pga manglende aff. Dette har resulteret i nu at han også til de fleste tider vågner med aff. i bleen kl 5-5.30! Og det blevet en vane de fleste dage at han har det der! Hvordan kommer vi udover det?

En veninde jeg har, sagde vi kunne forsøge at skifte ham og derefter putte ham direkte i barnevognen og gå med ham så han falder i søvn igen og dermed måske får indarbejdet rutinen med at sove til kl 7! Eller i nærheden deraf:) Hvad tænker ...

Annonce

... du?

Vores rutine ser således ud:

5-5.30 Står op.

6.30-7 havregrød og mælk af kop

8.30-9 frugt ell. Halv bolle med smør, vand af kop. Kommer ud til formiddagslur. Sover fra en til to timer.

11.30-12 bondebrød med forskelligt pålæg. Vand af kop.

13-13.30 middagslur. Sover her ml 45 min til 2 timer.

15.30-16 eftermiddagsmad bestående af frugt, halv bolle eller a38 med frugtmos plus diverse! Vand af kop!

17.30-18 aftensmad og mælk af kop!

19-19.30 flask og puttes!

Det skal siges at udover det angivne på planen, så tilbydes han altid vand af kop inden han kommer ud til lur og når han kommer ind fra lur!

Har tænkt om man inden flasken til natten skulle prøve med godnatgrød, men de gange hvor jeg har suppleret med det, hvis han har spist småt til aften. Så gylper han ind i mellem, når han så får flasken! Hmm...?

Udover det så har han altid været en mild og glad dreng! Rolig!!
Dog tænker jeg lige nu om han udviklingsmæssigt ligeledes kan være påvirket!? Der sker rigtig mange ting lige nu synes jeg! Fået mere vilje, vil selv, kan selv ellers bliver jeg hysterisk! Det med temperamentet er nyt! Han er blevet en stædig lille dreng der går i flitsbue hvis der er noget han ikke må eller man fjerner ting som han ikke må lege med! På den måde er han kommet til at virke mere pylret, men det er nok pga at der er mere og mere som går op for ham! Håber lidt det kun er en periode med hans morgen roderi?! Men ved ikke om det evt os kan være tryghed? Han er blevet enormt glad for at kramme os og putte sig ind til os med sut og bamse.

Kan jo godt læse mig til, at du stadig mener de i 9 mdr. alderen skal tilbydes mælk om natten! Men er det ikke individuelt hvilket behov de har?? Jeg starter på arbejde til sep. og kunne da godt drømme lidt om, at vi fik mere ro på til natten til den tid??

Men håber at høre din vurdering! Ligeledes hvis du mener amning/flaske sen aften stadig er vigtig, da hvorfor? Hvis det er en tørstslukker, hvorfor så ikke bare vand?

Han har ekstremt våde bleer om dagen, på randen til at sive igennem! Så på den front tænker jeg ikke han mangler væske som sådan! Fint gang i maven. Aff. En til flere gange dagligt!

Kan hvis ikke komme på mere lige nu:)

Glæder mig til at høre fra dig:)

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder