Nemmere at putte, men vågner om natten

14. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Nemmere at putte, men vågner om natten

Hej Helen

Tak for dit svar.

Liva er blevet nemmere at putte om aftenen. Vi har valgt løsningen med at putte hende i liften i stuen og bære den op i tremmesengen som står i værelset med storebror! Dog er vi nok snart til at skulle putte hende direkte i tremmesengen da hun snart er for lang til liften!!

Vi skal fortsat de fleste dage gå med hende i armene og "få hende til at falde til ro" da hun sjældent falder i søvn ved amning om aftenen. Det går dog rimelig hurtigt og nogle dage kan hun også lægges selvom hun ikke er faldet ret meget hen, måske lige kigger men så putter sig ind i nussekluden. Nogle dage vågner hun også op kort efter hun er lagt men kan enten selv falde i søvn igen eller tilbydes sut og holdes på brystet med en hånd og derefter falde i søvn.

Hun var også begyndt at sove 4-6 timer i første stræk, fra ca. kl. 20.30-21 og derefter ca. hver anden time, indtil vi stod op ca. kl. 7-8.
Hun var også begyndt at være markant lettere at lægge om natten efter amning.

MEN den seneste uge er hun begyndt at vågne hver/hver anden time og jeg har ikke fornemmelsen af at det er fordi hun er sulten! Hun sutter meget kort tid og sommetider er det kun "hyggesut". Jeg har også prøvet at amme hende liggende og lade hende blive liggende i sengen - hvis det er fordi hun mangler tryghed/nærvær. Men ofte bliver hun bare mere og mere urolig og til sidst må jeg vugge hende i armene til hun sover og lægge hende i liften. Det tager bare længere og længere tid synes jeg!

Jeg prøver fortsat at tilbyde flaske i løbet af dagen ...

Annonce

... og om aftenen for at være sikker på hun er "fyldt op" men ofte tager hun ikke meget. Hun får også lidt grød, som regel omkring frokost, ca. ½-1 dl.

Så hvis det hverken er sult eller tryghed...hvorfor vågner hun så så ofte!? OG hvad skal/kan vi gøre!?

Jeg overvejer at trappe amningen ned og gå over til erstatning for derved også lettere at kunne se hvor meget hun egentlig får.
Men mon det vil ændre noget på hendes sovevaner!?

Kan hun nærmest få for meget mad...og sove dårligt af det!? Nogle gange gylper hun nemlig lidt eksplosivt om natten... Men jeg synes på den anden side ikke at hun sover meget bedre bagefter!!

Om dagen sover hun ofte to lure af 2-3 timer og en lille lur omkring kl. 18 på ½ time. Hun er rimelig nem at lægge ud i barnevognen (i voksipose) - ofte kun vugges lidt frem og tilbage - men hun vågner rigtig tit flere gange i løbet af lurene og skal vugges i søvn igen. (derfor er det også sjældent muligt for mig at få en god sammenhængende lur i løbet af dagen og få indhentet lidt nattesøvn!!)

Kan man gøre noget ved det? Vil hun på sigt lære at sove mere fast!?

Jeg kan læse at du har skrevet til andre at børn også kan få for lang nattesøvn og derved sove mere uroligt. Mon det er tilfældet?
Synes jo bare ikke hun kan holdes længere oppe om aftenen og synes jeg strækker tiden mellem dagslurene så meget jeg kan, ca. 2 timer.... Hun gider ofte ikke rigtig noget når hun har været oppe 1-1½ time og vil kun hænge på armen og gås rundt med!!

Jeg ser frem til dit svar ;o)

Med venlig hilsen
Den trætte mor!!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder