Brev:
Nemmere at putte, men vågner om natten
14. marts 2014
Alder:
4 mdr.
Nemmere at putte, men vågner om natten
Hej Helen
Tak for dit svar.
Liva er blevet nemmere at putte om aftenen. Vi har valgt løsningen med at putte hende i liften i stuen og bære den op i tremmesengen som står i værelset med storebror! Dog er vi nok snart til at skulle putte hende direkte i tremmesengen da hun snart er for lang til liften!!
Vi skal fortsat de fleste dage gå med hende i armene og "få hende til at falde til ro" da hun sjældent falder i søvn ved amning om aftenen. Det går dog rimelig hurtigt og nogle dage kan hun også lægges selvom hun ikke er faldet ret meget hen, måske lige kigger men så putter sig ind i nussekluden. Nogle dage vågner hun også op kort efter hun er lagt men kan enten selv falde i søvn igen eller tilbydes sut og holdes på brystet med en hånd og derefter falde i søvn.
Hun var også begyndt at sove 4-6 timer i første stræk, fra ca. kl. 20.30-21 og derefter ca. hver anden time, indtil vi stod op ca. kl. 7-8.
Hun var også begyndt at være markant lettere at lægge om natten efter amning.
MEN den seneste uge er hun begyndt at vågne hver/hver anden time og jeg har ikke fornemmelsen af at det er fordi hun er sulten! Hun sutter meget kort tid og sommetider er det kun "hyggesut". Jeg har også prøvet at amme hende liggende og lade hende blive liggende i sengen - hvis det er fordi hun mangler tryghed/nærvær. Men ofte bliver hun bare mere og mere urolig og til sidst må jeg vugge hende i armene til hun sover og lægge hende i liften. Det tager bare længere og længere tid synes jeg!
Jeg prøver fortsat at tilbyde flaske i løbet af dagen og om aftenen for at være sikker på hun er "fyldt op" men ofte tager hun ikke meget. Hun får også lidt grød, som regel omkring frokost, ca. ½-1 dl.
Så hvis det hverken er sult eller tryghed...hvorfor vågner hun så så ofte!? OG hvad skal/kan vi gøre!?
Jeg overvejer at trappe amningen ned og gå over til erstatning for derved også lettere at kunne se hvor meget hun egentlig får.
Men mon det vil ændre noget på hendes sovevaner!?
Kan hun nærmest få for meget mad...og sove dårligt af det!? Nogle gange gylper hun nemlig lidt eksplosivt om natten... Men jeg synes på den anden side ikke at hun sover meget bedre bagefter!!
Om dagen sover hun ofte to lure af 2-3 timer og en lille lur omkring kl. 18 på ½ time. Hun er rimelig nem at lægge ud i barnevognen (i voksipose) - ofte kun vugges lidt frem og tilbage - men hun vågner rigtig tit flere gange i løbet af lurene og skal vugges i søvn igen. (derfor er det også sjældent muligt for mig at få en god sammenhængende lur i løbet af dagen og få indhentet lidt nattesøvn!!)
Kan man gøre noget ved det? Vil hun på sigt lære at sove mere fast!?
Jeg kan læse at du har skrevet til andre at børn også kan få for lang nattesøvn og derved sove mere uroligt. Mon det er tilfældet?
Synes jo bare ikke hun kan holdes længere oppe om aftenen og synes jeg strækker tiden mellem dagslurene så meget jeg kan, ca. 2 timer.... Hun gider ofte ikke rigtig noget når hun har været oppe 1-1½ time og vil kun hænge på armen og gås rundt med!!
Jeg ser frem til dit svar ;o)
Med venlig hilsen
Den trætte mor!!