Brev:
Pasningsopstart, søvn og dagsrytme
7. september 2013
Alder:
9 mdr.
Pasningsopstart, søvn og dagsrytme
Hej Helen.
Ja, nu er det på tide at ændre overskriften. "Vågner hver time hver nat" er fortid, nu står mit arbejde snarligt for døren og dermed også at Baby-T skal passes og i gang med indkøring.
Det er således, at vi bor i København, og vi står på venteliste til 2 vuggestuer. Men nu hvor min barsel snart er slut, så står vi nr. 15 og nr. 30 på ventelisten. Vores favorit er der, hvor vi står nr. 30 og der, hvor vi står nr. 15, har vi fået at vide, at vi tidligst vil blive tilbudt en plads til foråret (ved rykket i maj).
Så vi har været nødt til at tænke i andre baner. Vi har fundet frem til den ordning, der hedder "Privat børnepasser", der fungerer på samme måde som en dagplejer, men hvor vi må beholde vores plads på ventelisten til institution. På denne måde lærer Baby-T om den store verden først i en lille tryg børnegruppe, og derefter om ca. 1 år, kommer han så i vuggestue, hvor verdenen er større og hårdere.
Vi har gennem mange samtaler fundet en dejlig børnepasser, hun er uddannet både pædagog og cand.pæd.psyk og bor lige i vores lokal område. Også har vi jo selvfølgelig valgt hende, fordi vi mener, at det er hende, der vil tage sig kærligst af Baby-T og samtidig på bedste måde støtte hans udvikling. Alt dette er sådan set kørt i stilling, vi starter indkøring d. 1. oktober 2013, og jeg skal starte på arbejde d. 30. oktober 2013.
Men jeg har en række spørgsmål til, hvordan vi får denne indkøring til at glide på bedste måde og med hensyn til den måde, som vi har arbejdet med Baby-T og hans søvn.
Som du ved, så har vi haft stor glæde af at følge dine dagsplaner med Baby-T både i forhold til at skabe en tryg og genkendelig hverdag, men i høj grad også for at få ham til at sove bedre. Vores børnepasser kører også med faste dagsplaner, men hendes dagsplan ligger et stykke fra vores. Og vi vil derfor gerne bruge denne måned til at få kørt hendes plan ind, så det store for Baby-T, når han starter op bliver at starte op - ikke samtidig en hel masse ændringer i mad og søvn.
Hendes dagsplan ser således ud:
Kl. 8.00: Hendes 4 børn kommer
Mlm 8.00/9.00: Formiddagslur
Kl. 9.30: Formiddagsmad
Kl. 11.30: Frokost
Kl. 12.00: Middagslur
Kl. 15.00: Eftermiddagsmad
Kl. 16.00: Børnene bliver hentet
Vores dagsplan ser således ud:
Kl. 05.00: Ammes og sover lidt videre
Mlm kl. 06.00/07.00: Vågner og står op
Kl. 07.30: Morgenmad
Kl. 09.00: Formiddagsmad
Kl. 09.30: Puttes til formiddagslur i vognen
Kl. 12.15: Frokost
Kl. 13.50: Ammes og puttes til eftermiddagslur enten i tremmesengen eller i vognen
Kl. 16.15: Eftermiddagsmad
Kl. 18.15: Aftensmad
Kl. 19.15: I bad og derefter nattøj på
Kl. 19.45: Putteritual
Mlm kl. 20.15/20.30: Falder i søvn i tremmesengen
Mlm kl. 23.00/24.00: Vågner og bliver ammet ca. 15 min.
Mlm kl. 24.00/05.00: Vågner 2-3 gange, bliver ammet 1-2 gange
Så hvordan vil du sige, at vi kommer bedst fra sådan vores til hendes dagplan i løbet af ca. 1 måned?
Her tænker jeg især på ændring af tidspunker for lure og mad.
Vores børnepasser har opfordret os til at træne Baby-T i at falde i søvn selv - det gælder både i vognen altså uden at trille og i små senge, som hun stiller op.
Lige nu falder Baby-T i søvn i vognen til formiddagluren - jeg lufter tit hund samtidig, så han er vant til at trille. Han kan dog godt falde i søvn, hvis jeg bare står og skubber vognen frem og tilbage. Til eftermiddagslur falder han i søvn i tremmesengen (der er spændt på vores seng), efter putteritual og amning liggende.
Ca. hver anden gang, hvor han stopper med at sutte, vender ryggen til mig og ligger sig til at sov - dette gælder dog oftere til natten end til middagsluren. Men til middagsluren er han (få gange) begyndt at falde i søvn, mens jeg synger for ham og nusser ham - men han vågner som regel, når jeg flytter mig - og så ammer jeg ham i søvn liggende.
Hvordan lærer jeg ham herfra at falde i søvn selv?
Også er der selvfølgelig nætterne, hvor jeg får brug for min søvn i højrere grad nu, hvor jeg skal op og arbejde hver dag. Derfor har Baby-T's far og jeg talt om, at vi (fra vi modtager dit svar) begynder med, at jeg sover på sofaen og han sover med Baby-T.
Også ved jeg, at Far er temmelig usikker på, hvad han skal gøre, når Baby-T vågner om natten. Jeg kan selvfølgelig vise Far, hvordan jeg plejer at få Baby-T til at sove videre. Men han vil rigtig gerne have nogle råd til, hvad han gør:
- hvis Baby-T gerne vil have sin Mor?
- hvis Baby-T bliver rigtig ked af det?
- hvis Baby-T vågner helt op, og ikke vil sove videre?
- hvis han står i en situation, hvor han ikke ved, hvad han skal gøre?
Men hvordan er de nu med de amninger?
- Vi tænker, at jeg ammer sen aften også lader dem sove sammen derefter. Skal jeg fortsat amme kl. 05.00 eller skal Baby-T sove til kl. 06.00, hvor han skal op?
- Amningen inden eftermiddagsluren forsvinder jo, når han starter i pasning. Men skal han ammes, når han kommer hjem ved kl. 16.30 tiden?
- Så hvor mange amninger nu, hvor han lige er fyldt 9 mdr.?
- Og hvor mange amninger, når han starter i pasning og er næsten 10 mdr.?
Vi har forresten fået fat i en gammeldags tudkop, som vi skrev om sidst, til at give tynd vælling kl. 23.00 for at mætte ham til natten.
- Synes du, at det er for meget at starte på natvælling, nu hvor vi har så mange andre ændringer foran os?
- Går det ud over antal amninger?
- Eller vil det være fint nok?
- Og hvis det er fint nok, hvordan gør vi så lige? - Skal Far give ham det i forbindelse med, at de sover sammen eller skal jeg give ham det, så det minder mest muligt om en amning for ham?
De bedste hilsner fra
Mama-A