Brev:
Urolig søvn ved 7 måneder
30. august 2013
Alder:
7 mdr.
Urolig søvn ved 7 måneder
Hej Helen
Vi har været flittige brugere af dit site, og har også 3 af dine bøger - mange tak for hjælpen indtil videre :)
Vi har dog et problem alligevel. Vores datter på 7 måneder sover meget uroligt. Hun har aldrig været glad for at sove – indtil for nylig havde vi et dagligt ”skænderi” med hende på 1-2 timer hver gang hun skulle i seng til natten. Det er dog gået over efter at vi er skiftet fra bryst til flaske. Den sidste måneds tid har vi derimod kæmpet med meget urolig søvn:
- Hun har lært at vende sig fra ryg til mave, og vil forsøge på at gøre dette i søvne. Hvis hun kommer om på maven vågner hun, og er ofte ret ulykkelig fordi hun ikke ved hvad der er sket. Vi har forsøgt dels at lægge hende til at sove spændt fast i hendes voksipose, dels at bygge en ”gryde” af dyner og puder som hun kan ligge i, det sidste med nogen succes. Denne opførsel gør også at det kan være meget svært at få hende til at falde i søvn uden at sidde med hende i armene, fordi hun så vil forsøge at vende sig om og møve sig rundt i sengen i stedet for at lægge sig til at sove (det er jo altid sjovere at være vågen).
- Derudover har hun forholdsvist mange opvågninger i løbet af natten, som alle kræver en flaske før hun falder til ro igen. I løbet af en typisk nat bliver hun lagt i seng 20-20.30, og vågner 2 gange inden kl 22.00, hvor hun får mælk indtil hun falder i søvn igen. Derefter kan der være opvågninger f.eks. kl 23.30, 1.30, 4 og 6. Hendes uro kommer her igen til udtryk, idet at hun ligger og vender sig fra side til side imens hun får flaske. Det får selvfølgelig madningen til at trække ud, da flasken så hele tiden ryger ud af munden på hende. Vi tror det skyldes at hun lå på siden da hun fik bryst om natten. Vi har forsøgt at udskifte nogle af mælkeflaskerne med vand, så vi kunne vende hende fra at få mælk i løbet af natten, men det betyder bare at vi skal ind til hende igen 10 minutter senere. Det samme sker hvis hun kun får lidt mælk og så hendes sut.
Vi skiftede i øvrigt fra bryst til flaske da hun var omkring 6 måneder.
- Sidst men ikke mindst, så begynder hun undertiden at klynke meget vedholdende i løbet af natten. Det stopper imens hun får flaske, men fortsætter så bagefter. Klynkeriet (det lyder som ”aaaaa aaaaa aaaaa”) tiltager efterhånden i styrke indtil hun vækker sig selv. Den eneste måde at få det til at stoppe på er ved at tænde lyset, eller tage hende med hen i et oplyst rum. Det er faktisk de her episoder der er hårdest for os, da de typisk betyder at hun derefter er vågen i ganske lang tid (nogle gange op til 2 timer, pga. ryg-til-mave akrobatikken). Vi går ud fra at det skyldes mareridt. Der er ofte en klynke-tur hver nat, men der er ikke noget mønster i hvornår på natten den kommer.
Vi har været ved lægen og få hende kigget i ørerne, der var selvfølgelig ikke noget at se. Hun er blevet behandlet for svamp i begge ender for nylig, hvilket ikke havde den store effekt på nætterne. Hun har døjet med hård mave, men får nu ”grøn allomin” som holder gang i maven. Vi ser ikke nogen sammenhæng mellem natligt klynkeri og hvorvidt der er noget i bleen.
Det skal siges at vores datter aldrig har været sådan et barn som ”sov igennem” jævnligt, men ”aaaaa aaaaa aaaaaa” er nyt, og det samme er de fysiske udskejelser.
Da vi følger dine anvisninger så vidt som muligt får hun 3 skemåltider i løbet af en dag, samt 1-2 gange frugt. Hun sover i gennemsnit 2 gange 1 time i løbet af dagen, dog med udsving (ned til 40 minutter i alt, og op til 3,5 timer).
I dagtimerne er hun særdeleshed glad og nysgerrig, og faktisk forholdsvis nem.
Vi håber vores brev er overskueligt og forståeligt, og at du har et råd til hvordan vi måske kan få lidt mere søvn, og mindre natteklynk :)
Hilsen