Brev:
Søvn og ammenedtrapning
8. juli 2013
Alder:
6 mdr.
Søvn og ammenedtrapning
Kære Helen
Mange tak for dit svar vedr. nedtrapning af mad, søvn, amning, dagsplan etc. Vi har med succes indført små mellemmåltider nu både formiddag og eftermiddag. Vores datter sover fint om natten fra ca. 19/20-23.30 og igen fra 23.30-03 og 03-05.30.
Jeg oplever dog, at de er vanskeligt at skabe en fast rytme, hvor hver dag ligner hinanden. Generelt sover vores datter utroligt lidt igennem dagen. Faktisk sover hun nærmest mindre end vores 2-årige søn, der sover 13,5-14 timer i døgnet. Jeg ved ikke, om det kan have noget at gøre med, at hun fysisk er blevet meget bevægelig og er meget tæt på at lære at kravle? Hun står og sidder, kryber og vrider sig på gulvet, men ligger aldrig stille! Jeg ved, hun må være træt, men har svært ved at holde hende sovende i hendes 3 lure. Dette resulterer i, at hendes middagslur de sidste 2-3 dage kun har varet en halv time. Jeg ender selv med at blive utroligt træt, da jeg altid går en laang tur med hende over middag (men også ofte de øvrige lure om dagen), og frustreret over, at hun ikke kan sove længere. Hun er tilsyneladende frisk og glad, når hun vågner og er altid meget opsat på at blive sat op i vognen eller komme helt op. Kan det passe, at hun ikke skal sove mere end denne halve time til middag?
Det skal også nævnes, at den daglige rytme bliver forskudt, da vores datter næsten altid er for træt til at spise grød kl. 7 og først rigtigt er til at få fast føde i efter at hun har fået en morgenlur på ca. 40-60 minutter. Før hun begyndte at få skemad (da hun var 4,5 mdr.) sov hun altid 1,5-2 timer om morgenen indtil kl. 9.30-10, og jeg synes, det er lidt svært at komme ud af den rutine… Det svinger pt. mellem om hun har brug for en formiddagslur også efter sin morgenlur, alt efter hvor længe hun sover her. Tror du, at hun er ved at skifte rytme, eller har hun blot behov for lidt mere tid til at falde ind i den ”normale” dagsplan for en baby på 6,5 måneder.
Mht. nedtrapning af amning har jeg en enkelt gang forsøgt at give hende flaske i stedet for bryst i forbindelse med middagsluren, hvilket hun afviste… Hvor meget skal jeg forsøge at få hende til at tage flasken? Det bekymrer mig jo lidt, hvad jeg gør, hvis hun ikke tager flaske, da far snart skal overtage barslen…
Håber du kan hjælpe os videre.
Mange hilsner
en meget træt mor