Brev:
Søvn-rytme
25. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Søvn-rytme
Hej,
Jeg vil gerne høre dine tanker om min datters søvn-vaner.
Men først vil jeg lige fortælle at det går rigtig fint med hende, det med maden kom bare lige pludselig, og nu vil hun vist hellere have tygge-mad hun selv kan tage end ske-mad, så det er gået rigtig stærkt.
Hun er snart 10 måneder, og en dag kunne se ud som følger:
Vågner kl. 6,
- ved 7-tiden morgenmad - grød, evt. brød/frugt, da hun ikke altid gider grøden eller kun spiser lidt af denne,
- ammes inden formiddagsluren, har valgt at have amningen her fordi sen eftermiddag hurtigt kan blive rigtigt sent (kl 16) hos os og så ødelægger det appetiten til resten af dagen. Tænker denne snart fjernes, da hun skal i vuggestue om nogle uger.
Sover ca 9.30 - 12.30 - altså en god 3-timers lur efter hun har været vågen 3-4 timer. Denne lur er helt uden problemer...og hun har brug for den, hun sover lige så længe hvis amningen ligger senere. Får hun kun 45min, hvis vi f.eks. skal til lægen, er hun tydeligvis træt og tager så en lang eftermiddagslur i stedet hurtigst muligt.
- frokost, rugbrød, ca et helt stykke
- frugt og/eller brød inden den sene lur
Sover en halv times tid omkring 16/17 tiden
- hun virker træt, men har svært ved at finde ro (sover i barnevogn) og overgive sig, græder, tager måske 10-15min. og sover så måske blot 10-20 min og kan igen ikke finde ro igen. Kan godt være sur resten af dagen. Det er et rigtigt dårligt tidspunkt på dagen, for jeg har ikke helt ro til at rende rundt med barnevognen i timevis og tager hende derfor op, synes dog jeg alligevel bruger lang tid på at forsøge at hjælpe hende til at sove lidt. Hun sover ikke bedre, hvis amningen er om eftermiddagen. Så dette er søvn-problem 1, for det tager meget energi uden at give særlig meget udbytte...
- aftensmad, fortrinsvis vores mad , i tygge-venlige stykker (har jeg mos ved siden af gider hun oftest ikke mosen eller kun meget lidt af denne)
-godnatgrød - spiser fra ingenting til ½dl, er vist nogengang for træt til mere mad, ligger også ofte kun ½-1 time efter aftensmaden, lidt tidspresset pga hendes tidlige sengetid
Puttes i seng ca. 18.30, ammes inden, sidder med hende (er holdt op med at ligge i vores seng, fordi hun til sidst forbandt det med at blive lagt i vores seng med amning - også senere på natten, hvilket ikke var så hensigtsmæssigt) og ligger hende derefter i tremmesengen, aer hende, synger lidt, har musik-uro (uden tingel-tangel hun kan se når det er sovetid) og så falder hun i søvn i løbet at 10 minutters tid, ingen sut, men sutteklud som hun bare holder fat i. Så synes ikke der burde være nogle dårlige vaner her? Men alligevel, vågner hun oftest flere gange (søvnproblem 2) inden vi skal i seng, man kan tydeligt se det er søvn-cykler a 45min så er den gal.
Nogengange kan jeg bare aer hende/vende hende så sover hun videre, men på et eller andet tidspunkt må jeg have hende op og så sover hun ret hurtigt efter jeg ligger mig med hende (oven på mig), så det er ligesom om hun bare har brug for at sove tæt på mig, og så sover hun fint 4-5 timer, hvis jeg bliver liggende. hun er ellers uden tegn på sygdom og nye tænder (har fået de første 6, og sov også uroligt dengang).
Hun sover iøvrigt i vores soveværelse (har ikke så nemt mulighed for eget værelse) og vågner tit når vi lister i seng
Sen aften-amningen er mellem 23 og 03, nogen gange ret sent fordi jeg synes det er for tidligt at amme hende ved 22-23 tiden og så sover hun helt til kl 3. Og så videre til kl 6. Hvis hun ammes ved 23-tiden har jeg lidt svært ved at få hende til at sove videre ved 4-tiden.
Det var vist det hele, ser frem til at høre fra dig