Søvn-rytme

25. marts 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn-rytme

Hej,

Jeg vil gerne høre dine tanker om min datters søvn-vaner.
Men først vil jeg lige fortælle at det går rigtig fint med hende, det med maden kom bare lige pludselig, og nu vil hun vist hellere have tygge-mad hun selv kan tage end ske-mad, så det er gået rigtig stærkt.

Hun er snart 10 måneder, og en dag kunne se ud som følger:

Vågner kl. 6,
- ved 7-tiden morgenmad - grød, evt. brød/frugt, da hun ikke altid gider grøden eller kun spiser lidt af denne,
- ammes inden formiddagsluren, har valgt at have amningen her fordi sen eftermiddag hurtigt kan blive rigtigt sent (kl 16) hos os og så ødelægger det appetiten til resten af dagen. Tænker denne snart fjernes, da hun skal i vuggestue om nogle uger.

Sover ca 9.30 - 12.30 - altså en god 3-timers lur efter hun har været vågen 3-4 timer. Denne lur er helt uden problemer...og hun har brug for den, hun sover lige så længe hvis amningen ligger senere. Får hun kun 45min, hvis vi f.eks. skal til lægen, er hun tydeligvis træt og tager så en lang eftermiddagslur i stedet hurtigst muligt.

- frokost, rugbrød, ca et helt stykke
- frugt og/eller brød inden den sene lur

Sover en halv times tid omkring 16/17 tiden
- hun virker træt, men har svært ved at finde ro (sover i barnevogn) og overgive sig, græder, tager måske 10-15min. og sover så måske blot 10-20 min og kan igen ikke finde ro igen. Kan godt være sur resten af dagen. Det er et rigtigt dårligt tidspunkt på dagen, for jeg har ikke helt ro til at rende rundt med barnevognen i timevis og tager hende derfor op, synes dog jeg alligevel bruger lang tid på at forsøge at hjælpe hende til at sove lidt. Hun sover ikke bedre, hvis amningen er om eftermiddagen. Så dette er søvn-problem 1, for det tager meget energi uden at give særlig meget udbytte...

- aftensmad, fortrinsvis vores mad , i ...

Annonce

... tygge-venlige stykker (har jeg mos ved siden af gider hun oftest ikke mosen eller kun meget lidt af denne)
-godnatgrød - spiser fra ingenting til ½dl, er vist nogengang for træt til mere mad, ligger også ofte kun ½-1 time efter aftensmaden, lidt tidspresset pga hendes tidlige sengetid

Puttes i seng ca. 18.30, ammes inden, sidder med hende (er holdt op med at ligge i vores seng, fordi hun til sidst forbandt det med at blive lagt i vores seng med amning - også senere på natten, hvilket ikke var så hensigtsmæssigt) og ligger hende derefter i tremmesengen, aer hende, synger lidt, har musik-uro (uden tingel-tangel hun kan se når det er sovetid) og så falder hun i søvn i løbet at 10 minutters tid, ingen sut, men sutteklud som hun bare holder fat i. Så synes ikke der burde være nogle dårlige vaner her? Men alligevel, vågner hun oftest flere gange (søvnproblem 2) inden vi skal i seng, man kan tydeligt se det er søvn-cykler a 45min så er den gal.

Nogengange kan jeg bare aer hende/vende hende så sover hun videre, men på et eller andet tidspunkt må jeg have hende op og så sover hun ret hurtigt efter jeg ligger mig med hende (oven på mig), så det er ligesom om hun bare har brug for at sove tæt på mig, og så sover hun fint 4-5 timer, hvis jeg bliver liggende. hun er ellers uden tegn på sygdom og nye tænder (har fået de første 6, og sov også uroligt dengang).

Hun sover iøvrigt i vores soveværelse (har ikke så nemt mulighed for eget værelse) og vågner tit når vi lister i seng

Sen aften-amningen er mellem 23 og 03, nogen gange ret sent fordi jeg synes det er for tidligt at amme hende ved 22-23 tiden og så sover hun helt til kl 3. Og så videre til kl 6. Hvis hun ammes ved 23-tiden har jeg lidt svært ved at få hende til at sove videre ved 4-tiden.

Det var vist det hele, ser frem til at høre fra dig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder