Babyen sover meget usammenhængende

7. marts 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Babyen sover meget usammenhængende

Hej Helen

Jeg har nu læst vanvittigt mange artikler om babyers søvn og prøvet alle mulige råd af, samt henvendt mig til vores SP MANGE gange, men jeg synes bare ikke der er nogen muligheder/metoder der passer på vores situation, og derfor skriver jeg nu til dig, idet vi mangler sammenhængende søvn! Gennem de sidste 8 uger kan det nævnes på 1 hånd hvor ofte vi har sovet 3 timer i træk. Oftest får vi ikke mere end en times søvn ad gangen! Han har aldrig sovet særlig godt, dog kunne han sagtens tage 2-3 timer i træk ude i barnevognen om dagen de første 2 mdr.

Lidt om vores Isaac:
Isaac blev født d.18/10-12 ved akut kejsersnit, da hans puls faldt under mine veer. Han vejede 3360 g og målte 50 cm. Han var fra start rigtig god til at sutte, så vi har på ingen måder haft problemer med at få etableret amning. Han fik sut allerede efter 5 uger, da han havde et kæmpe suttebehov og han ellers brugte mit bryst som sut :) Han havde de første 2 mdr mange maveproblemer, rigtig meget luft i maven, som gjorde ondt, vi prøvede alt (div dråber, zoneterapi, kiropraktor osv.) intet andet end tiden hjalp hos os.

Han vokser rigtig godt (pt 8300 g og 66 cm) og han er en MEGET glad, meget aktiv og opmærksom lille dreng. Han følger med i alt og smiler til ALT! :) Han er dygtig til at ligge på maven og lege med et stykke legetøj. Han kan ganske vist ikke trille helt selv endnu, men vi arbejder på det, og drengen elsker at bevæge sig, så det skal nok komme. Faktisk elsker han at lave baglæns kolbøtter, hænge med hovedet ned og alle andre tumlelege! Så på den udviklingsmæssige front kunne tingene altså ikke være bedre.

Han blev fuldammet indtil han var 4 mdr, fik flaske et par enkelte gange (hvor jeg virkelig havde brug for søvn!), men begyndte på grød da han var 4 mdr i håbet om at vi kunne få bedre søvn, og allerede nu (i samråd med SP) er han oppe på 3 portioner dagligt. Han ELSKER det! Han spiser lystigt ALT (majsgrød, hirsegrød, risgrød, mos af frugt (banan, kanel, appelsin, æble, pære, sveske og avokado), mos af grøntsager (kartoffel, gulerod, pastinak, blomkål og broccoli), tager selv fat i skeen og koppen når han drikker, og kigger meget nysgerrigt på os når vi spiser og drikker. Så nu får han grød/mos 3 gange i døgnet, ammes 5 gange, og han får en flaske MME. Han har godt gang i maven, afføring ml 1-4 gange og han har 6-8 våde bleer.

MEN når det så kommer til søvnen så er den meget usammenhængende!
Han bliver ALTID svøbt, dag og nat, ellers ligger han og bakser rundt med sine arme oppe i ansigtet, og det forstyrer ham tydeligt i at falde i søvn, og så bliver han rigtig irritabel, og vil slet ikke falde i søvn. Så han bliver enten pakket stramt ind i voksien eller dynen. Får sin sut, og så falder han selv i søvn. Han bliver altid lagt til at sove når han er døsig, dvs han sover aldrig i vores arme eller ved mit bryst og han er faktisk også dygtig til at falde i søvn selv.

Det er meget tydeligt når han er træt, for så gnider han sig rigtig meget i øjnene, han gaber ikke vildt meget, men han bliver meget pirrelig!
Efter min opfattelse vågner han ved hvert skift mellem søvnfaser og der skal han have hjælp til at sove videre, enten i form af sut, vendes på siden eller ...

Annonce

... vuggen i barnevognen.

Vores dag ser ca således ud:
7-8: Isaac vågner, får tøj på (morgenritual) og får morgenmad (grød af hirseflager)
8-9: vi leger, tumler, hygger, snakker og synger
9-9.30: ammes
9.30-11.30 formiddagslur i barnevogn på altanen (her er jeg ude og vugge barnevognen i 10-20 min, hver halve time ca for at få ham til at sove videre) eller ved en gåtur (også her vågner han helt op og barnevognen skal holdes i gang for at han sover videre)
11.45: Grød (majsmel eller risgrød)
12.15-13.30: hygge, leg og lignende
13.30-14.00 Ammes
14.00-15.30 eftermiddagslur i barnevognen på altanen (samme mønster gentager sig, vugges hver 20-30 min)
15.30-17.15: Hygger, leger, ammes
17.15: Han tvinges til at sove en kort lur (30 min ca), for drengen er TRÆT. Der er vi ofte nødt til at gå med barnevognen.
18.00: mos af grøntsager
18.15-19.00: han ligger på bordet, så han er sammen med os mens vi spiser.
19.00-19.45: Aftenritual (bad, creme/massage, lyset dæmpes på værelset, vi kigger/læser i bog - ofte er han så træt at vi ikke nar at kigge i bog, han ammes, svøbes, godnat)
19.45: han falder i søvn selv.
20.15: Ind på værelset fordi han græder voldsomt og ikke vil stoppe. Han får sin sut, svøbes, vendes om på siden, sover videre. Enkelte gange er det nødvendigt at tage ham op for at trøste ham.

Derefter er det forskellige hvor ofte det gentager sig... Men som regel ser det således ud:
22.00: Han får sin sut, svøbes, vendes om på siden, sover videre. Enkelte gange er det nødvendigt at tage ham op for at trøste ham.
24.00: han vågner på samme måde, kan dog ikke trøstes og sove videre, men får flaske med MME. Dette får han fordi han ikke kan holde sig vågen til at die færdigt hos mig, og jeg kan ikke holde ham vågen undervejs!
1.00: Han får sin sut, svøbes, vendes om på siden, sover videre. Enkelte gange er det nødvendigt at tage ham op for at trøste ham.
2.00: gentages
3.00: gentages
4.00: han ammes
5.00: Han får sin sut, svøbes, vendes om på siden, sover videre. Enkelte gange er det nødvendigt at tage ham op for at trøste ham.
6.00: han ammes
7.00: vi starter dagen forfra

Vi synes efterhånden selv at vi har prøvet ALT for at få ham til at sove mere sammenhængende, og nogle nætter er vi da også heldige at der går 2 timer ml et par opvågninger....

Vi har endda prøvet med en kugledyne, men den synes han bare var sjov at lege med, han forstod slet ikke at den var beregnet til at sove med, og umiddelbart virker det da heller ikke til, at han mangler at blive stimuleret kropsligt.

De første par nætter efter vi kom hjem fra hospitalet, sov han i vores seng, men vågnede hver 2. time for at spise. Og jeg kunne ikke sove med ham ved siden af, da jeg vågnede hver gang han bevægede sig...Så han kom hurtigt over i sin vugge, fortsatte med at sove 2 timer og ville have mad. Fra den ene dag til den anden sov han så kun 1 time ad gangen..... derfor flyttede vi ham ind på værelset i håbet om at det ville hjælpe. Men det er det samme.

Ja, lang smørre, mange detaljer, men håber virkelig du har et godt råd, for vi er ved at være trætte herhjemme....

De kærligste hilsner
En MEGET træt og tyndslidt mor.

PS vi har fået tjekket hans øre, og der er intet....

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder