Brev:
Putning - 4 år, 5 mdr.
20. februar 2013
Alder:
4 år, 5 mdr.
Putning - 4 år, 5 mdr.
Hej igen Helen,
Vedr. putningen så har vi indtil for ca. 14 dage siden fuldt det råd du gav os i forhold til putning af L - at være i nærheden af hende, så hun kunne høre mig lave nogle praktiske kedelige ting.
For et par uger siden blev vi enige om at nu var det måske tid til at jeg kunne gå ned i stuen (der er 4 trappetrin mellem hende værelse og stuen så hun kan sagtens høre os).
Hun har siden været ret ked af det når vi begynder at tale om at det er puttetid - hun vil ikke have at jeg ikke er der - det er iøvrigt en anden ting - det er kun mig der kan putte hende, men det har vi måske selv været ude om da vi nok altid har vænnet hende til at vi begge går med og siger godnat og så bliver jeg og læser en bog inden jeg siger godnat.
Hun bliver dybt ulykkeligt når jeg skal til at gå ud af rummet og beder mig om at blive i nærheden. Jeg har selvfølgelig trøstet hende og spurgt hvorfor hun bliver så ked af det. Hun siger at hun ikke kan se os fra værelset og hun vil have en voksen til at være hos hende :-)
Kva hendes alder mener vi at der også kan være nogle andre ting i dette - at hun nu er så bevist om at liiigge strække den lidt for ikke at komme i seng og derfor prøver hun lige en sidste gang ?
Jeg tænker også at hendes behov ændres i perioder - nogle perioder mere følsomme end andre - afhængig af hvad dagen i børnehaven har bragt etc. - sådan er vi jo også selv efter en arbejdsdag nogle gange - men jeg kan ikke vurdere hvad hun gør bevist og ikke bevist - det beder jeg om dit råd til hvis du kan :-)
Hun kommer stadig ind i vores seng hver nat - det er ikke noget problem da hun selv lister ind og hopper op i sengen uden at vi vågner. Vi har snakket lidt om - hvad der mon får hende til at vågne op og gå ind til os - det er jo en fast vane når det er hver nat. En tanke kan være at hun vågner fordi hun måske har sparket sin dyne af og fryser og så er det nemt og dejligt lige og gå ind til far og mor :-) - men på sigt skal hun jo selvfølgelig kunne sove i hendes egen seng hele natten - men hvordan gør vi klar til den overgang ?
Vi har en fast aftale om at hvis f.eks jeg ikke er hjemme en aften så må hun sove i vores seng og det samme hvis far ikke er hjemme. Og det ved hun godt og spørger sjældent om det når vi begge er hjemme - altså hun er helt bevist som at hun har sin egen seng - det var mere det jeg lige ville nævne.
Jeg glæder mig til at høre dit råd til putningen og hvad vi gør bedst herfra for at imødekomme det på en bedst måde for alle parter.
Alt i alt synes jeg nogle gange det kan være svært generelt hvordan man skal være i forskellige situationer da man jo i de senere år er blevet bevist om at man skal vise børn at man lytter til dem og de også skal have lov at have en mening og bestemme - men hvor meget og hvor lidt kan være lidt svært og vurdere - det må være en livsopgave :-)))) de gode af slagsen - fantastisk.
Bedste Hilsner L´s mor