Putning - 4 år, 5 mdr.

20. februar 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Putning - 4 år, 5 mdr.

Hej igen Helen,

Vedr. putningen så har vi indtil for ca. 14 dage siden fuldt det råd du gav os i forhold til putning af L - at være i nærheden af hende, så hun kunne høre mig lave nogle praktiske kedelige ting.

For et par uger siden blev vi enige om at nu var det måske tid til at jeg kunne gå ned i stuen (der er 4 trappetrin mellem hende værelse og stuen så hun kan sagtens høre os).

Hun har siden været ret ked af det når vi begynder at tale om at det er puttetid - hun vil ikke have at jeg ikke er der - det er iøvrigt en anden ting - det er kun mig der kan putte hende, men det har vi måske selv været ude om da vi nok altid har vænnet hende til at vi begge går med og siger godnat og så bliver jeg og læser en bog inden jeg siger godnat.

Hun bliver dybt ulykkeligt når jeg skal til at gå ud af rummet og beder mig om at blive i nærheden. Jeg har selvfølgelig trøstet hende og spurgt hvorfor hun bliver så ked af det. Hun siger at hun ikke kan se os fra værelset og hun vil have en voksen til at være hos hende :-)

Kva hendes alder mener vi at der også kan være nogle andre ting i dette - at hun nu er så bevist om at liiigge strække den lidt for ikke at komme i seng og derfor prøver hun lige en sidste gang ?

Jeg tænker også at hendes behov ændres i perioder - nogle perioder mere følsomme end andre - afhængig af hvad dagen i børnehaven har bragt etc. - sådan er vi jo også selv efter en arbejdsdag nogle gange - men jeg kan ikke vurdere ...

Annonce

... hvad hun gør bevist og ikke bevist - det beder jeg om dit råd til hvis du kan :-)

Hun kommer stadig ind i vores seng hver nat - det er ikke noget problem da hun selv lister ind og hopper op i sengen uden at vi vågner. Vi har snakket lidt om - hvad der mon får hende til at vågne op og gå ind til os - det er jo en fast vane når det er hver nat. En tanke kan være at hun vågner fordi hun måske har sparket sin dyne af og fryser og så er det nemt og dejligt lige og gå ind til far og mor :-) - men på sigt skal hun jo selvfølgelig kunne sove i hendes egen seng hele natten - men hvordan gør vi klar til den overgang ?

Vi har en fast aftale om at hvis f.eks jeg ikke er hjemme en aften så må hun sove i vores seng og det samme hvis far ikke er hjemme. Og det ved hun godt og spørger sjældent om det når vi begge er hjemme - altså hun er helt bevist som at hun har sin egen seng - det var mere det jeg lige ville nævne.

Jeg glæder mig til at høre dit råd til putningen og hvad vi gør bedst herfra for at imødekomme det på en bedst måde for alle parter.

Alt i alt synes jeg nogle gange det kan være svært generelt hvordan man skal være i forskellige situationer da man jo i de senere år er blevet bevist om at man skal vise børn at man lytter til dem og de også skal have lov at have en mening og bestemme - men hvor meget og hvor lidt kan være lidt svært og vurdere - det må være en livsopgave :-)))) de gode af slagsen - fantastisk.

Bedste Hilsner L´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor