Brev:
Sove i egen seng - 11 mdr.
13. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Sove i egen seng - 11 mdr.
Kære Helen,
Vi har en lille dreng, som for tiden sover i vores seng. Det er ikke noget problem, men på sigt vil vi gerne vende ham til, at sove i sin egen seng og næste trin bliver så, at få ham ind på sit eget værelse. Vi har sat hans tremmeseng sammen med vores seng, så han ligger tæt på, og så man lige kan stikke en hånd ned til ham.
Han er ikke ked af at være i sengen som sådan, men vi prøver hver aften at putte ham i den med hans aftenflaske, men han ender altid med at kravle op til mig igen og putte sig ind til mig til han sover. Hvorefter han får lov at blive der.
Han havde også en "soverutine", der virkede meget søvndyssende på ham, nemlig at pille/nusse mor eller far i læben, hvilket vi så småt er ved at vænne ham af med. Mest fordi han godt kunne tage ret hårdt fat, hvilket ikke er rart, og desuden er det måske ikke det smarteste, hvis han på sigt skal kunne falde i søvn selv. Han synes stadig det er vældig hyggeligt og trygt, men finder sig efterhånden i, at man holder ham i hånden og nusser ham lidt i stedet for.
Han spiser godt om dagen og sover egentlig ganske ok. Han bliver lagt omkring 19-20 stykker og sommetider skal vi ind og give en sut i løbet af aftenen og måske lige ligge lidt ved siden af ham, det afhænger lidt af dagsformen. Han får stadig en natflaske omkring 23-24 stykker, han er dog begyndt at vælge den fra en gang imellem og bare sove igennem, så tænker at han selv trapper den ud, når han ikke længere har behovet.
Eftermiddagslurerne er som oftest ok, men de afhænger lidt af hvor på ugen vi er. Han er startet i dagpleje, og mandag og lørdag er han stadig lidt omtumlet, da jeg ikke tror han endnu forstår rytme med hverdag og weekend. Han er begyndt at korte formiddagsluren af, og sover MAX 20-30 min, så har overvejet at begynde at trappe den ud, og kun sove eftermiddagslur, som er mellem 1½-2 timer og så sommetider en aften powernap.
Det er ikke fordi at det ikke er hyggeligt at han putter hos mor og far, og det er ikke noget der bekymrer mig meget, trods løftede øjenbryn fra især de ældre generationer, men før eller siden vil vi gerne have ham tilbage i egen seng, da det trods alt giver mere uforstyret søvn for alle parter.
Fortsætter vi bare med at forsøge at putte ham i egen seng, eller skal vi være mere vedholdende med at han skal blive liggende. Har du nogle gode råd til, hvordan vi griber det an.
Kærlig hilsen
Stine