Brev:
Natteuro og pjævsede tvillinger
29. januar 2013
Alder:
11 mdr.
Natteuro og pjævsede tvillinger
Kære Helen,
Nu har min veninde haft stor succes med dit skema over en god hverdag for hendes lille søn. Jeg står selv og er grøn i ansigtet af udmattelse og frustration over at mine tvillinger ikke vil sove igennem. De er lige blevet 11 mdr (fylder 1 år 25 feb) og vågner ca hver anden time på skift om natten. De er født 36+0 dreng S. og pige T.
Min største frustration er at vi ikke kan ligge dem til at sove uden at der skal vugges i armene i søvn. S laver stor flitsbue så snart jeg bukker mig ned i sengen for at ligge ham og så græder han så det skær i hjertet. Jeg har forsøgt 5 minutters reglen, men det ender med han næsten kaster op af sin gråd. Det ender næsten altid med at jeg tager ham op og vugger ham i armene (hvilket er svært fordi han er så stor nu) eller at jeg ligger ham op i vores Nature Sway (hængevugge der hopper op og ned).
Problemet er så når T hele tiden rejser sig op i sengen og græder.
Der er ingen problemer hvis jeg ligger dem i barnevognen og vi går en lang tur. Jeg kan bare ikke stille barnevognen for så vågner de, så jeg vader københavn tyndt når jeg vil være sikker på en smertefri lur. Det er som sådan også fint at vi er ude og få luft, men de dagen hvor jeg har været vågen hele natten og min kæreste tager på arbejde om morgenen, er det ikke lige lysten der trækker for en laaaaang gåtur. :)
Ville så gerne ha overskud til at komme i legegruppe med dem. Jeg er på "tilskud til pasning af egne børn" til d. 1 oktober.
Vores dag ser ca sådan ud, dog vågner de på lidt skiftende tidspunkter både nat og morgen:
6:30 - vågner
7:15 - Havregrød med frugtmos vand af kop
8:30- 9 - bliver de lagt til formiddagslur inde i deres egen seng. Sover ca 40 min. hvis jeg er heldig 1 time.
11:00 - Frokost forskellige hapsere rugbrød med smørbart pålæg, agurk, friskefrikadelle, frugtstykker, ostehaps vand af kop
kl 13 - bliver de oftes lagt i barnevognen hvor vi går i 2 timer, de sover 1 time og 15 min ca.
15:00 - Får de blandet frugt en halv banan, vindruer, æble, melon og en halv bolle med ost, enten et lille glas mælk eller vand af kop.
17:30- 18 Aftensmad (det samme som os)
19:00 - putteritual: Nogle aftenener får de et bad men det er lidt omstændigt synes vi, ren ble, nattøj, godnathistorie osv. kl 19:30 får S 210 ml godnatflaske. T vil ikke tage imod flasken her, så hun bliver bare lagt i sengen hvor hun så bliver ved med at rejse sig op indtil hun giver op.
20:00 ligger vi S ned i sin seng og så starter balladen. Min kæreste kan vugge ham i søvn, men jeg har svært ved det og det bøder når jeg er alene med dem om dagen.
22.30-23:30 får de begge en flaske 180 ml med kun 5 skeer.
T sover ofte igennem til kl 3-4 tiden da hun kan holdes hen med en sut, men S vågner hver 2 time ca og skal puttes i armen. Han får en flaske mere på 180 ml med 5 skeer kl 3-4 tiden sammen med T
Vi har forsøgt med godnatgrød, men synes ikke det gjorde nogen forskel.
Humøret i løbet af dagen er meget forskelligt og nogle dage har jeg også svært ved at få mad i dem da de vender hovedet den anden vej eller skubber maden væk. Men oftes spiser de rigtig fint.
T kravler rundt og er begyndt at øve sig på at stå uden at holde i noget. S kravler ikke endnu men kæmper i frustration.
HÅBER snart han kommer med sin søster.
Hvordan kan jeg få dem til at sove igennem så vi kan hænge sammen om dagen, som forældre og som kærester, for de fungere ikke lige nu.
Håber du kan hjælpe Helen.
De bedste hilsner
Kathrine